Franz Rosenzweig’s new teaching, the Lehrhaus and educational utopia
Nowe nauczanie Franza Rosenzweiga, Lehrhaus i utopia edukacyjna
dialogue
educational utopia
language
Lehrhaus
meeting
new teaching
new thinking
other beginning
speech
dialog
inny
język
Lehrhaus
mowa
nowe myślenie
nowe nauczanie
spotkanie
utopia edukacyjna
The paper discusses Franz Rosenzweig’s new teaching approach and its effects on Judaic education renewal. It shows the new teaching based on dialogue (conversation) to challenge the academic method of knowledge acquisition by opting for the knowledge and experience of life and the relational meeting of students and teachers. The paper also highlights a relationship between the new teaching and the new thinking against the background of such philosophical categories developed by Rosenzweig as language, living speech, other and time. The interconnection between the new thinking and the new teaching brings to light utopian traits of the latter, demonstrates the necessity to produce a new type of teacher-pedagogue and explains the role of the Lehrhaus (Free Jewish House of Study in Frankfurt) in the renewal of Jewish identity and education.
W artykule została przedstawiona koncepcja nowego nauczania Franza Rosenzweiga oraz jej znaczenie dla odnowy edukacji judaistycznej. Nowe nauczanie oparte na dialogu (rozmowie) zostało pokazane jako przełamujące akademicki sposób zdobywania wiedzy na rzecz wiedzy i doświadczenia życia oraz relacyjnego spotkania uczniów i nauczycieli. Innym ważnym aspektem podjętym w tekście jest uwidocznienie związku, jaki zachodzi między nowym nauczaniem i nowym myśleniem na tle wypracowanych przez Rosenzweiga kategorii filozoficznych, takich jak: język, żywa mowa, inny, czas. To wzajemne powiązanie nowego myślenia i nowego nauczania prowadzi do wydobycia obecnych w nim rysów utopijnych, ukazuje konieczność wypracowania nowego typu nauczyciela-pedagoga oraz ujawnia znaczenie Lehrhausu (Niezależnej Szkoły Żydowskiej we Frankfurcie) dla odnowy tożsamości i edukacji żydowskiej.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87505 ISBN 978-83-62618-28-6
Utopia a edukacja, T. 3, s. 125-139.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Dec 18, 2017
177
236
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92828
Edition name | Date |
---|---|
Nowe nauczanie Franza Rosenzweiga, Lehrhaus i utopia edukacyjna | Mar 13, 2023 |