Object

Title: Franz Rosenzweig’s new teaching, the Lehrhaus and educational utopia ; Nowe nauczanie Franza Rosenzweiga, Lehrhaus i utopia edukacyjna

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Franz Rosenzweig’s new teaching, the Lehrhaus and educational utopia  
Nowe nauczanie Franza Rosenzweiga, Lehrhaus i utopia edukacyjna

Creator:

Maj, Janusz

Subject and Keywords:

dialogue   educational utopia   language   Lehrhaus   meeting   new teaching   new thinking   other beginning   speech  
dialog   inny   język   Lehrhaus   mowa   nowe myślenie   nowe nauczanie   spotkanie   utopia edukacyjna

Abstract:

The paper discusses Franz Rosenzweig’s new teaching approach and its effects on Judaic education renewal. It shows the new teaching based on dialogue (conversation) to challenge the academic method of knowledge acquisition by opting for the knowledge and experience of life and the relational meeting of students and teachers. The paper also highlights a relationship between the new teaching and the new thinking against the background of such philosophical categories developed by Rosenzweig as language, living speech, other and time. The interconnection between the new thinking and the new teaching brings to light utopian traits of the latter, demonstrates the necessity to produce a new type of teacher-pedagogue and explains the role of the Lehrhaus (Free Jewish House of Study in Frankfurt) in the renewal of Jewish identity and education.  
W artykule została przedstawiona koncepcja nowego nauczania Franza Rosenzweiga oraz jej znaczenie dla odnowy edukacji judaistycznej. Nowe nauczanie oparte na dialogu (rozmowie) zostało pokazane jako przełamujące akademicki sposób zdobywania wiedzy na rzecz wiedzy i doświadczenia życia oraz relacyjnego spotkania uczniów i nauczycieli. Innym ważnym aspektem podjętym w tekście jest uwidocznienie związku, jaki zachodzi między nowym nauczaniem i nowym myśleniem na tle wypracowanych przez Rosenzweiga kategorii filozoficznych, takich jak: język, żywa mowa, inny, czas. To wzajemne powiązanie nowego myślenia i nowego nauczania prowadzi do wydobycia obecnych w nim rysów utopijnych, ukazuje konieczność wypracowania nowego typu nauczyciela-pedagoga oraz ujawnia znaczenie Lehrhausu (Niezależnej Szkoły Żydowskiej we Frankfurcie) dla odnowy tożsamości i edukacji żydowskiej.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2017

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87505

DOI:

10.34616/22.19.138

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T. 3, s. 125-139.

Rights holder:

Copyright by Janusz Maj

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Nov 4, 2020

In our library since:

Dec 18, 2017

Number of object content hits:

116

Number of object content views in PDF format

169

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92828

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information