The role of the teacher of early childhood education in reducing the stress of start of school education by children six years old
Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w niwelowaniu stresu związanego z podjęciem nauki szkolnej przez dzieci 6-letnie
child
school education
stress adaptation
teacher
dzieci
edukacja szkolna
nauczyciel
stres adaptacyjny
The younger school age is one of the critical moments in terms of experiencing stress. Due to the transition from pre-school to school environment, increased learning requirements, progressive competency acquisition (reading, writing, counting), reduced fun activities. Going to school is social ennoblement, but it can not be forgotten that this new situation puts children in the need to enter into diverse interactions in the classroom, school, peers, teachers and other school staff, and with the same As a pupil is staying in a group for extended moments of time requires a classroom activity is a difficult task for a small children. There are many problems that he can not always cope with. For this reason, it is experiencing increased stress. Symptoms of stress in children are varied, especially stress manifested by physiological, behavioral (emotional, behavioral) and cognitive symptoms. Individualization of work with a six-year-old minimizes the negative effects of exceeding the school threshold, decreases the level of stress experienced by the child. In addition, stimulating the development of a small pupil, through his subjective treatment, directly leads to the creation of conditions in the school space in which the child as an active and creative individual has the opportunity to meet his or her needs.
Młodszy wiek szkolny stanowi jeden z krytycznych okresów pod względem doświadczania stresu, m.in. ze względu na przejście dziecka ze środowiska przedszkolnego do szkolnego, zwiększenie wymagań związanych z nauką, nabywanie progresywnych kompetencji (czytania, pisania, liczenia), ograniczenie aktywności o charakterze zabawy. Pójście do szkoły wiąże się z powagą i nobilitacją społeczną, nie można jednak zapomnieć, że ta nowa sytuacja stawia przed dziećmi konieczność wchodzenia w różnorodne interakcje w klasie, z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a także z samym sobą jako osobą uczącą się. Przebywanie w grupie przez czas, jaki wymagają zajęcia lekcyjne, to trudne zadanie dla małego ucznia. Powstaje wtedy wiele problemów, z którymi nie zawsze potrafi on sobie poradzić. Z tego powodu często doznaje nasilonego stresu. Objawy stresu u dzieci bywają rozmaite, przede wszystkim są to symptomy fizjologiczne, behawioralne (zmiany w zachowaniu dziecka), emocjonalne i poznawcze. Indywidualizacja pracy z sześciolatkiem minimalizuje negatywne skutki przekroczenia progu szkolnego i obniża poziom przeżywanego przez niego stresu. Dodatkowo stymulowanie rozwoju małego ucznia poprzez jego podmiotowe traktowanie prowadzi bezpośrednio do stworzenia w przestrzeni szkolnej warunków, w których dziecko, jako jednostka aktywna i twórcza, ma możliwość zaspokojenia swoich potrzeb.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89111 ISBN 978-83-62618-30-9
Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 201-215
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jan 23, 2023
Dec 21, 2017
847
1057
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94501
Edition name | Date |
---|---|
Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w niwelowaniu stresu związanego z podjęciem nauki szkolnej przez dzieci 6-letnie | Jan 23, 2023 |
Dobrowolska, Małgorzata
Kochanowska, Ewa
Chybicka, Małgorzata Kozłowska, Wiesława Łechtańska, Ewa
Musiał, Ewa