Reflectiveness and reflection from an early education teacher’s perspective – report from own research
Refleksyjność i refleksja z perspektywy nauczycieli wczesnej edukacji – doniesienie z badań własnych
comparative study
constructive analysis method
early education teachers’ perspective
episodic interview
Kathy Charmaz’s grounded theory
reflection
reflectivity
snapshot study
badania migawkowe
badania porównawcze
metoda przypadków kontrastujących
perspektywa nauczycieli wczesnej edukacji
refleksja
refleksyjność
teoria ugruntowana Kathy Charmaz
wywiad epizodyczny
The article presents conclusions reached due to the research project carried out and recommendations for the educational practice. It also illustrates the way of coming to conclusions which constitute the basis for constructing the conclusions. The paper focuses on specific methodological aspects of this way. It points to the symbolic interactionism and phenomenology as a theoretical framework for the adopted research perspective, i.e. the research participants’ (early education teachers) point of view. Contrastive analysis method as the means of selecting samples, episodic interview as the means of gathering data, and the grounded methodology which was used while analyzing the empirical material, are emphasized here. The article refers to the specificity of the snapshot and comparative studies, i.e. it outlines the project carried out. In addition, it mentions the research outcomes.
Artykuł przedstawia wnioski skonstruowane dzięki zrealizowanemu projektowi badawczemu oraz rekomendacje dla praktyki edukacyjnej. Ukazuje również drogę dochodzenia do wyników, na podstawie których zbudowane zostały wnioski. Koncentruje się na określonych metodologicznych aspektach tej drogi. Wskazuje interakcjonizm symboliczny i fenomenologię jako ramę teoretyczną dla przyjętej perspektywy badawczej, czyli punktu widzenia uczestników projektu – nauczycieli wczesnej edukacji. Akcentuje: metodę przypadków kontrastujących jako sposób doboru próby; wywiad epizodyczny jako sposób gromadzenia danych oraz metodologię teorii ugruntowanej w danych, z której korzystanow etapie analizowania materiału empirycznego. Nawiązuje do specyfiki badań migawkowych i badań porównawczych, czyli określa schemat zrealizowanego projektu. Sygnalizuje również efekty projektu.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89350 ISBN 978-83-62618-31-6
Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, T. 2, s. 233-243
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 24, 2018
357
396
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94680
Edition name | Date |
---|---|
Refleksyjność i refleksja z perspektywy nauczycieli wczesnej edukacji – doniesienie z badań własnych | May 18, 2023 |
Zieniewicz, Iwona Kalisz, Tomasz. Red.