Towards inner transformation. Reflection as a biographic pivotal point
W kierunku przemiany wewnętrznej. Refleksja jako biograficzny punkt zwrotny
educational process
inner transformation
reflection
reflexivity
self-correctness
self-discovery
autokorekta
autorefleksja
proces edukacyjny
przemiana wewnętrzna
refleksja
refleksyjność
samopoznanie
In the article the author discusses problems connected with reflection understood as: a scientific reflection (related to a specific issue), a critical reflection and self-reflection leading to self-discovery and self-correctness, i.e. inner transformation. The author reveals the significance of reflection in the phylo- and ontogenetic development of the human being, in the modification of human behavior, especially in the properly conducted educational process. The analysis of the concept of reflection, as known in the humanities and social sciences, reveals the differences between the reflection and thinking, contemplation, introspection and concentration of attention. The author also points out the present-day problem of reflexivity insufficiency (understood as a mental disposition), related to such factors as information technology expansion, disturbances of the emotional, moral and spiritual harmony in children, youth and the adults, and with the incompetence in using the cultural output. Fully aware of the necessity to counteract the unfavorable phenomena, the author put forward her own proposal for shaping reflexivity of pupils/students in the familial and institutional environments.
W artykule autorka podjęła problematykę refleksji pojmowanej jako refleksja naukowa (nad określonym zagadnieniem), refleksja krytyczna oraz autorefleksja prowadząca do samopoznania i autokorekty, czyli przemiany wewnętrznej. Ukazała znaczenie refleksji w rozwoju filo- i ontogenetycznym człowieka, modyfikacji jego zachowania, a zwłaszcza w prawidłowym procesie edukacyjnym. Analiza pojęcia refleksji, obowiązującego w naukach humanistycznych i społecznych, doprowadziła do wykazania różnic między refleksją a myśleniem, kontemplacją, introspekcją oraz koncentracją uwagi. Autorka zaakcentowała również współczesny problem niedoborów refleksyjności (ujmowanej jako dyspozycja psychiczna), związany m.in. z ekspansją technologii informatycznych, zakłóceniami harmonii emocjonalnej, moralnej, duchowej dzieci, młodzieży i dorosłych, a także nieumiejętnością korzystania z dorobku kulturowego. Dostrzegając konieczność przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom, zaprezentowała autorską propozycję kształtowania refleksyjności wychowanków/podopiecznych/uczniów w środowisku rodzinnym i instytucjonalnym.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89335 ISBN 978-83-62618-31-6
Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, T. 2, s. 29-46
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 24, 2018
413
463
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94658
Edition name | Date |
---|---|
W kierunku przemiany wewnętrznej. Refleksja jako biograficzny punkt zwrotny | May 18, 2023 |