From a Professor’s Desk to a School Flag: Teachers Who Became Schools’ Namesakes (as in the eastern Wielkopolska region)
Z katedr na sztandary. Rozważania o nauczycielach – patronach szkół (na przykładzie Wielkopolski Wschodniej)
authority
patron
school
teacher
autorytet
nauczyciel
patron
szkoła
Naming schools is already centuries-old tradition but there is visible development highlighted the most in the twentieth century and it continues till today. Schools for patrons choose usually poets, writers, composers and social workers. Among them there are also former heads of schools and teachers. Considering one of the polish region which is eastern Wielkopolska, we can mark out eight such characters. Following the decision of teach-ers, students and parents they became patrons of schools where they once taught. It can be a prove of their great authority among students and local communities. Such a choice of the school’s patron is currently diffi-cult to work with. For students and teachers the character becomes more and more distant and there is no pos-sibility to refer to his work and legacy in many areas.
Nadawanie imion szkołom ma już kilkusetletnią tradycję, jednakże jej rozwój najbardziej widoczny jest w XX wieku, szczególnie w jego II połowie, i współcześnie. Szkoły wybierają różnych patronów – najczęściej poetów, pisarzy, kompozytorów, społeczników. Wśród tych patronów znajduje się również dość specyficzna grupa, którą stanowią byli kierownicy szkół i nauczyciele. W przypadku Wielkopolski Wschodniej można wyróżnić osiem takich postaci, które w wyniku wyborów dokonanych przez nauczycieli, uczniów i rodziców stali się patronami szkół, w których niegdyś uczyli. Świadczyć to może o dużym autorytecie, jakim się cieszyli nie tylko wśród swo-ich uczniów, lecz także wśród lokalnej społeczności. Jednym z mankamentów takiego wyboru jest z pewności trudność pracy związanej z przybliżeniem sylwetki patrona szkoły, który nie pozostawił po sobie żadnych arty-stycznych wytworów, a wraz z upływem lat staje się dla uczniów i nauczycieli postacią coraz bardziej odległą.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79795 ISBN 978-83-62618-26-2
Wychowawca, nauczyciel, mistrz: o potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty, s. 145-156
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Oct 6, 2022
Oct 11, 2017
809
1009
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/84732
Edition name | Date |
---|---|
Z katedr na sztandary. Rozważania o nauczycielach – patronach szkół (na przykładzie Wielkopolski Wschodniej) | Oct 6, 2022 |
Król, Joanna Jędrychowska, Barbara. Red.
Zamecka-Zalas, Olga
Kochanowska, Ewa