Object

Title: From a Professor’s Desk to a School Flag: Teachers Who Became Schools’ Namesakes (as in the eastern Wielkopolska region) ; Z katedr na sztandary. Rozważania o nauczycielach – patronach szkół (na przykładzie Wielkopolski Wschodniej)

PLMET:

click here to follow the link

Title:

From a Professor’s Desk to a School Flag: Teachers Who Became Schools’ Namesakes (as in the eastern Wielkopolska region)  
Z katedr na sztandary. Rozważania o nauczycielach – patronach szkół (na przykładzie Wielkopolski Wschodniej)

Creator:

Gołdyn, Piotr

Subject and Keywords:

authority   patron   school   teacher  
autorytet   nauczyciel   patron   szkoła

Abstract:

Naming schools is already centuries-old tradition but there is visible development highlighted the most in the twentieth century and it continues till today. Schools for patrons choose usually poets, writers, composers and social workers. Among them there are also former heads of schools and teachers. Considering one of the polish region which is eastern Wielkopolska, we can mark out eight such characters. Following the decision of teach-ers, students and parents they became patrons of schools where they once taught. It can be a prove of their great authority among students and local communities. Such a choice of the school’s patron is currently diffi-cult to work with. For students and teachers the character becomes more and more distant and there is no pos-sibility to refer to his work and legacy in many areas.  

Nadawanie imion szkołom ma już kilkusetletnią tradycję, jednakże jej rozwój najbardziej widoczny jest w XX wieku, szczególnie w jego II połowie, i współcześnie. Szkoły wybierają różnych patronów – najczęściej poetów, pisarzy, kompozytorów, społeczników. Wśród tych patronów znajduje się również dość specyficzna grupa, którą stanowią byli kierownicy szkół i nauczyciele. W przypadku Wielkopolski Wschodniej można wyróżnić osiem takich postaci, które w wyniku wyborów dokonanych przez nauczycieli, uczniów i rodziców stali się patronami szkół, w których niegdyś uczyli. Świadczyć to może o dużym autorytecie, jakim się cieszyli nie tylko wśród swo-ich uczniów, lecz także wśród lokalnej społeczności. Jednym z mankamentów takiego wyboru jest z pewności trudność pracy związanej z przybliżeniem sylwetki patrona szkoły, który nie pozostawił po sobie żadnych arty-stycznych wytworów, a wraz z upływem lat staje się dla uczniów i nauczycieli postacią coraz bardziej odległą.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Jędrychowska, Barbara. Red.

Date issued:

2017

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79795   ISBN 978-83-62618-26-2

DOI:

10.34616/22.19.082

Language:

pol

Relation:

Wychowawca, nauczyciel, mistrz: o potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty, s. 145-156

Rights holder:

Copyright by Piotr Gołdyn

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Oct 6, 2022

In our library since:

Oct 11, 2017

Number of object content hits:

809

Number of object content views in PDF format

1009

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/84732

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information