Teacher authority in People’s Republic of Poland: demands and reality
Autorytet nauczycielski w dobie PRL-u: założenia i rzeczywistość
authority
indoctrination
teacher
autorytet
indoktrynacja
nauczyciel
This article was intended to analyse sense of a teacher authority in People’s Republic of Poland, especially relation between assumptions and reality. The findings reveal and emphasises thesis that an educational policy didn’t foster process of birth of real teacher’s authority. Official legal acts and practical ideological activities often forced many teachers to live in clash with their conscience and undermined their authority in pupil’s eyes. On the other hand, there are evidences that despite of political limitations some teachers were able to defend their position applying typical ways in PRL system: concealment, game of body language and direction protest against indoctrination.
Artykuł został napisany z myślą o analizie zjawiska autorytetu nauczyciela w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, w szczególności relacji między założeniami a rzeczywistością. Wyniki wskazują i podkreślają tezę, że polityka edukacyjna nie wspierała procesu formowania się prawdziwego autorytetu nauczyciela. Oficjalne akty prawne i praktyczne szkolenia ideologiczne często zmuszały nauczycieli do pracy w niezgodzie ze swoim sumieniem i podważały ich autorytet w oczach ucznia. Z drugiej strony, pomimo ograniczeń politycznych, niektórzy nauczyciele byli w stanie bronić swoich przekonań i pozycji, stosując typowe strategie w systemie PRL-u: zatajanie niektórych informacji, mowę ciała i protest przeciwko indoktrynacji.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79794 ISBN 978-83-62618-26-2
Wychowawca, nauczyciel, mistrz: o potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty, s. 133-143
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Oct 6, 2022
Oct 11, 2017
331
390
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/84731
Edition name | Date |
---|---|
Autorytet nauczycielski w dobie PRL-u: założenia i rzeczywistość | Oct 6, 2022 |
Gołdyn, Piotr Jędrychowska, Barbara. Red.
Zamecka-Zalas, Olga
Ładyżyński, Andrzej Jędrychowska, Barbara. Red.
Kahl, Edyta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Ślęczka, Ryszard Ruta, Adam