Parental attitudes and adolescents’ psychological well-being
Retrospektywna ocena postaw rodzicielskich młodzieży w perspektywie jej dobrostanu psychicznego
psychological well-being
parental attitudes
satisfaction with life
life optimism
negative emotionality
D type personality
dobrostan psychiczny
postawy rodzicielskie
zadowolenie z życia
optymizm życiowy
negatywna emocjonalność
osobowość typu D
Introduction: Children find in a family the most favourable environment for their development. Family builds the child’s self-esteem and shapes attitudes towards the world and also impacts directly and indirectly on human well-being. Psychological well-being is dependent on external factors, personality characteristics and their interaction. Parental attitudes seem to be a one of these external factors determining satisfaction with life and they are the topic of the article. Methods and study group: The study involved 511 high school students aged 16–19 years. We used methods: Parental Attitudes Retrospective Assessment Questionnaire by Plopa, Huebner SLSS Scale, Scheier, Carver, Bridges’ LOT-R Questionnaire, Scale DS14 by Oginska-Bulik, Juczyński, Denollet. Results and conclusions: There is a correlation between parental attitudes and psychological well-being, although its strength is low. Parental attitudes, especially parental acceptance influences on the level of life satisfaction, optimism and negative emotionality. Boys and girls expect other parental attitudes to feel happy.
Wstęp: Człowiek w swojej rodzinie odnajduje najbardziej sprzyjające środowisko dla swojego rozwoju i z chwilą usamodzielnienia czerpie z niej niepowtarzalne i niezbędne wartości. Rodzina, budując samoocenę dziecka, kształtując postawy wobec świata, wpływa również pośrednio i bezpośrednio na dobrostan człowieka. Dobrostan psychiczny jest uwarunkowany czynnikami zewnętrznymi, właściwościami osobowości oraz ich interakcją. Jednym z tych czynników zewnętrznych, warunkujących zadowolenie jednostki, wydają się postawy rodzicielskie, które są przedmiotem badań przedstawionych w niniejszym artykule. Metody i grupa badana: W badaniach wzięło udział 511 uczniów szkół średnich w wieku 16–19 lat. Zastosowano metody: Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców Plopy, Skala SLSS Huebnera, Kwestionariusz LOT-R M. Scheiera, Carvera, Bridgesa, Skala DS14 Ogińskiej-Bulik, Juczyńskiego, Denolleta. Wyniki i wnioski: Związek postaw rodzicielskich z wymiarami dobrostanu istnieje, aczkolwiek jego siła jest niska Postawy rodzicielskie, szczególnie postawa akceptacji rodzicielskiej, mają wpływ na poziom zadowolenia z życia, optymizmu życiowego, a także hamowania społecznego i negatywnej emocjonalności. Chłopcy i dziewczęta oczekują innych postaw rodzicielskich w stosunku do siebie, żeby czuć się szczęśliwymi.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:91662 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 16 (2/2017)
Copyright by Anna Wołpiuk-Ochocińska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Oct 16, 2018
272
349
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/97729
Edition name | Date |
---|---|
Retrospektywna ocena postaw rodzicielskich młodzieży w perspektywie jej dobrostanu psychicznego | Mar 28, 2022 |
Błachnio, Aleksandra Maliszewski, Wojciech J. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.
Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red. Waniowski, Paweł. Rec. Niemczyk, Agata. Rec.
Samujło, Małgorzata Agnieszka Sokołowska-Dzioba, Teresa
Łukasiewicz, Jacek Stachyra-Sokulska, Anna Saran, Tomasz Mazur, Anna
Marzec-Tarasińska, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
Ochojska, Danuta Pasternak, Jacek