Object

Title: Personality disorders and retrospective assessment of parental attitudes ; Zaburzenia osobowości u studentów a retrospektywna ocena postaw rodziców

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Personality disorders and retrospective assessment of parental attitudes  
Zaburzenia osobowości u studentów a retrospektywna ocena postaw rodziców

Creator:

Ochojska, Danuta   Pasternak, Jacek

Subject and Keywords:

personality disorders   determinants of personality disorders   parental attitudes   retrospective assessment of parental attitudes   students  
zaburzenia osobowości   determinanty zaburzeń osobowości   postawy rodzicielskie   retrospektywna ocena postaw rodziców   studenci

Abstract:

The research conducted by the authors was the subjective evaluation of the relationship between personality disorders in a group of students and a retrospective assessment of parental attitudes. The aim was to answer the question: ‘What sort of relationship exists between different personality disorders and a retrospective assessment of the mother and father’s attitudes?’ The research was conducted among 450 students from Rzeszów, of various subjects, who answered the personality disorders questionnaire and the inventory of retrospectively assessed parents’ attitudes towards them. The study used the following techniques: the authors’ adaptation of the Personality Inventory which supplemented The Structured Clinical Interview for Assessing Personality Disorders SCID II by M. B. First, M. Gibbon, R.L. Spitzer and J. B. W. Benjamin adapted by B. Zawadzki, A. Popiel and E. Praglowska, and Retrospective Assessment of Parental Attitudes by M. Plopa. The results revealed that in cases of male students with personality disorders the most significant factors are retrospective fathers’ attitudes, especially inconsistency. For female students both fathers’ and mothers’ attitudes are significant.  
Przedmiotem badań prowadzonych przez autorów była ocena zależności między zaburzeniami osobowości badanych studentów a retrospektywną oceną postaw rodziców. Celem badań było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaki związek istnieje pomiędzy zaburzeniami osobowości studentów a retrospektywną oceną postaw matek i ojców? Badania prowadzone były wśród 450 studentów różnych kierunków studiów rzeszowskich uczelni, którzy odpowiadali na pytania kwestionariusza badającego zaburzenia osobowości oraz retrospektywnie oceniali postawy swoich rodziców. W badaniach zastosowano następujące techniki badawcze: własną adaptację Kwestionariusza Osobowości uzupełniającego Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości SCID II M.B. First, M. Gibbon, R.L. Spitzer i J.B., W. Benjamin w oprac. B. Zawadzkiego, A. Popiel i E. Pragłowskiej oraz Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc) M. Plopy. W przypadku zaburzeń osobowości występujących u mężczyzn istotne znaczenie miały postawy ojców, studenci sygnalizowali zwłaszcza ich niekonsekwentne zachowania. W grupie badanych kobiet, stwierdzono istotne zależności w odniesieniu do spostrzeganych postaw zarówno matek, jak i ojców.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2017

Detailed Type:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:91665

DOI:

doi:10.23734/wwr20172.191.211

Source:

Pdg P 343

Language:

pol

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 16 (2/2017)

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Danuta Ochojska   Copyright by Jacek Pasternak

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 25, 2021

In our library since:

Oct 17, 2018

Number of object content hits:

359

Number of object content views in PDF format

454

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/97732

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information