Personality disorders and retrospective assessment of parental attitudes
Zaburzenia osobowości u studentów a retrospektywna ocena postaw rodziców
Ochojska, Danuta
Pasternak, Jacek
personality disorders
determinants of personality disorders
parental attitudes
retrospective assessment of parental attitudes
students
zaburzenia osobowości
determinanty zaburzeń osobowości
postawy rodzicielskie
retrospektywna ocena postaw rodziców
studenci
The research conducted by the authors was the subjective evaluation of the relationship between personality disorders in a group of students and a retrospective assessment of parental attitudes. The aim was to answer the question: ‘What sort of relationship exists between different personality disorders and a retrospective assessment of the mother and father’s attitudes?’ The research was conducted among 450 students from Rzeszów, of various subjects, who answered the personality disorders questionnaire and the inventory of retrospectively assessed parents’ attitudes towards them. The study used the following techniques: the authors’ adaptation of the Personality Inventory which supplemented The Structured Clinical Interview for Assessing Personality Disorders SCID II by M. B. First, M. Gibbon, R.L. Spitzer and J. B. W. Benjamin adapted by B. Zawadzki, A. Popiel and E. Praglowska, and Retrospective Assessment of Parental Attitudes by M. Plopa. The results revealed that in cases of male students with personality disorders the most significant factors are retrospective fathers’ attitudes, especially inconsistency. For female students both fathers’ and mothers’ attitudes are significant.
Przedmiotem badań prowadzonych przez autorów była ocena zależności między zaburzeniami osobowości badanych studentów a retrospektywną oceną postaw rodziców. Celem badań było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaki związek istnieje pomiędzy zaburzeniami osobowości studentów a retrospektywną oceną postaw matek i ojców? Badania prowadzone były wśród 450 studentów różnych kierunków studiów rzeszowskich uczelni, którzy odpowiadali na pytania kwestionariusza badającego zaburzenia osobowości oraz retrospektywnie oceniali postawy swoich rodziców. W badaniach zastosowano następujące techniki badawcze: własną adaptację Kwestionariusza Osobowości uzupełniającego Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości SCID II M.B. First, M. Gibbon, R.L. Spitzer i J.B., W. Benjamin w oprac. B. Zawadzkiego, A. Popiel i E. Pragłowskiej oraz Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc) M. Plopy. W przypadku zaburzeń osobowości występujących u mężczyzn istotne znaczenie miały postawy ojców, studenci sygnalizowali zwłaszcza ich niekonsekwentne zachowania. W grupie badanych kobiet, stwierdzono istotne zależności w odniesieniu do spostrzeganych postaw zarówno matek, jak i ojców.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:91665 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 16 (2/2017)
Copyright by Danuta Ochojska Copyright by Jacek Pasternak
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Oct 17, 2018
663
767
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/97732
Edition name | Date |
---|---|
Zaburzenia osobowości u studentów a retrospektywna ocena postaw rodziców | Mar 28, 2022 |
Galkina, Tatiana W. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Góralski, Piotr Kalisz, Tomasz. Red.
Kędzior, Jolanta
Samujło, Małgorzata Agnieszka Sokołowska-Dzioba, Teresa
Łukasiewicz, Jacek Stachyra-Sokulska, Anna Saran, Tomasz Mazur, Anna
Marzec-Tarasińska, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.