Jesper Juul’s utopia of subjectivity
Utopia podmiotowości Jespera Juula
competence
crisis of school
Jesper Juul
responsibility
subjectivity
Jesper Juul
kompetencja
kryzys szkoły
odpowiedzialność
podmiotowość
Utopia is driven by the idea that another world is possible, that its current state is not exhaust its creative potential. Thinking about education is filled with ideas of other, alternative societies, even though it would seem that nowadays the spirit of utopia is retreating. The aim of this paper is to introduce educational ideas of the Danish pedagogue and therapist Jesper Juul. His ideas are treated here as an alternative for current deficiencies in the sphere of education. Juul offers an interesting and comprehensive vision of the changes within the sphere of interpersonal relationships which would become a foundation for developing improved social relations. This project may be treated as utopian, because it assumes that developing multidimensional relationships beneficial for everyone (children, parents, schools, societies) 1) is related to moving beyond the current thinking patterns concerning education and social life towards the dominant categories of responsibility and competence, 2) requires the radical change in language and its use towards the unforced dialogue, and 3) involves the need for reshaping the wider social and economic context from control towards independent thinking.
Utopia kieruje się przekonaniem, że inny świat jest możliwy, że współczesność nie wyczerpuje ludzkiej potencji kreacji świata. Myślenie edukacyjne przepełnione jest ideami innego, alternatywnego społeczeństwa, choć wydaje się, że obecnie duch utopii znajduje się w odwrocie. Celem artykułu jest przybliżenie koncepcji pedagogicznej duńskiego pedagoga i terapeuty Jespera Juula, potraktowanej tu jako alternatywa dla współczesnych niedostatków edukacji. Juul proponuje interesującą i kompleksową wizję zmiany relacji międzyludzkich, będącą podstawą budowy nowych relacji społecznych. Projekt ten można potraktować jako utopijny, ponieważ zakłada, że budowanie wielowymiarowych relacji służących wszystkim (dzieciom, rodzicom, szkołom, społeczeństwom): 1) wiąże się z wykroczeniem poza obowiązujące schematy myślowe dotyczące wychowania i życia społecznego, gdzie ich podstawą stać się powinny kategorie odpowiedzialności i kompetencji; 2) wymaga radykalnej zmiany języka i sposobu jego używania w kierunku niewymuszonego dialogu; 3) powoduje konieczność przekształcenia szerszego kontekstu społeczno-ekonomicznego od nadzoru w stronę samodzielności myślenia.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87506 ISBN 978-83-62618-28-6
Utopia a edukacja, T. 3, s. 140-151.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Dec 18, 2017
603
674
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92829
Edition name | Date |
---|---|
Utopia podmiotowości Jespera Juula | Mar 13, 2023 |
Bałachowicz, Józefa
Kaczor, Jacek Wojciechowski, Bartosz. Rec.
Burdìn, Volodimir Bojko, Andrìj Mihajlovič (1963- ). Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red.
Wiśniewska, Danuta
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Kardas, Piotr Giezek, Jacek. Red. Gruszecka, Dagmara. Red. Kalisz, Tomasz. Red.
Kocowski, Tadeusz (1951- ). Red. Błażewski, Maciej. Red. Raduła, Michał. Red.