A human being as subjectivity and strangeness – the „weak” ethical project
Człowiek jako swojość i obcość – „słaby” projekt etyczny
ethical project
event
pedagogy
subjectivity
strangeness
weak thought
myśl słaba
obcość
pedagogika
projekt etyczny
swojość
wydarzenie
In this article, I undertake the issues of a human as a liminal being in the sphere of experiencing one’s subjectivity and strangeness. At the same time, I acknowlege that constructing one’s identity in the process of narration a human being should be open to the experience of subjectivity and strangeness in the category of event. This experience leads a human being to recognising and understanding oneself as a liminal being who, „exposing oneself ” to one’s way of being - creating a project of being oneself, defined as an ethical project, „proves” one’s fragility, transience et cetera. I ask a question whether a person defined as a „weak subject” who creates oneself as a „weak” ethical project, in which terms there are presumptions of „weak thought” of Gianni Vattimo can become a challenge to „re-thinking” anthoropological contexts in pedagogy and education.
W artykule podejmuję problematykę człowieka jako istoty granicznej w obszarze przeżywania swojości i obcości. Jednocześnie uznaję, że tworząc swą tożsamość w toku narracji, człowiek winien się otworzyć na doświadczenie swojości i obcości ujęte w kategoriach wy-darzania (się). Doświadczenie to prowadzi człowieka do rozpoznania i rozumienia siebie jako istoty granicznej, która „wystawiając się” na swój sposób bycia – tworząc projekt bycia sobą, ujęty jako projekt etyczny – daje „dowód” swej kruchości, przemijalności et cetera. Zadaję pytanie, czy tak ujęty człowiek jako „słaby podmiot”, tworzący siebie jako „słaby” projekt etyczny, gdzie w określeniach tych zawierają się już przesłanki „słabej myśli” Gianniego Vattimo, może stać się wyzwaniem dla „prze-myślenia” antropologicznych kontekstów w myśli pedagogicznej i edukacji.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87499 ISBN 978-83-62618-28-6
Utopia a edukacja, T. 3, s. 32-48.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Dec 18, 2017
297
354
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92822
Edition name | Date |
---|---|
Człowiek jako swojość i obcość – „słaby” projekt etyczny | Mar 13, 2023 |
Jakubowski, Sebastian. Red. Kostecka-Jurczyk, Daria. Red.
Kajdanek, Katarzyna Banaszak, Ewa Błaszczyk, Mateusz Pluta, Jacek
Kajdanek, Katarzyna Banaszak, Ewa Błaszczyk, Mateusz Pluta, Jacek
Dobieżyński, Krzysztof Borkowski, Andrzej. Red. Małecki, Witold. Red.
Forecka- Waśko, Katarzyna