Between the catechism and the library – towards inclusive pedagogy of religion
Między katechizmem a biblioteką – w stronę inkluzyjnej pedagogiki religii
critical pedagogy of religion
emancipation
hermeneutic of religion
inclusion
radical hermeneutics
self-understanding
Gianni Vattimo
weak thought
emancypacja
hermeneutyczna pedagogika religii
inkluzja
krytyczna pedagogika religii
myśl słaba
radykalna hermeneutyka
samorozumienie
Gianni Vattimo
The task of religious education in its hermeneutic and critical approaches is to build discursive interpretations, and on their grounds - the communication communities inspired by the local traditions of reading the sacred books. Under this type of community, there would be social transformation for the empowerment and emancipation of every individual and social group. Hermeneutic and critical views of religious pedagogy are an invitation to construct open, dialogical and inclusive spaces of reflection on individual and social religiosity, orienting the processes of education to the self-understanding and criticality of their religious cognition. This kind of pedagogy of religion allows us to re-orient the theory and practice from the realm of dogma into the realm of ethics, appreciating the conscience and individual (self) responsibility of the subject of educational processes. The article attempts to theoretically describe such pedagogy, with its values, objectives and language.
Zadaniem edukacji religijnej w jej hermeneutycznych i krytycznych ujęciach jest budowanie dyskursywnych interpretacji, a na ich gruncie – wspólnot komunikacyjnych inspirowanych lokalnymi tradycjami odczytań świętych ksiąg. W ramach tego typu wspólnot miałaby się dokonywać transformacja społeczna służąca upodmiotowieniu i emancypacji każdej jednostki i grupy społecznej. Hermeneutyczne i krytyczne odsłony pedagogiki religii stanowią zaproszenie do konstruowania otwartych, dialogicznych i inkluzyjnych przestrzeni refleksji nad indywidualną i społeczną religijnością orientując procesy edukacji na samorozumienie i krytyczność ich poznania religijnego. Tego typu pedagogika religii pozwala na przeorientowanie teorii i praktyki ze sfery dogmatu w sferę etyki, dowartościowując sumienie i indywidualną (samo)odpowiedzialność podmiotu procesów edukacyjnych. W artykule podjęta zostaje próba teoretycznego opisu takiej pedagogiki wraz z organizującymi ją wartościami, celami i językiem.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89164 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 117-136
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 3, 2018
165
202
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94566
Edition name | Date |
---|---|
Między katechizmem a biblioteką – w stronę inkluzyjnej pedagogiki religii | May 18, 2023 |
Humeniuk, Monika
Kożuchowski, Józef Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
Czerwińska, Kornelia
Uniwersytet Wrocławski. Pracownia Badań Praw Orientalnych