Anthony Gustav Bem as a teacher (1848–1902) in the memories of his pupils. Educational or personal mastery?
Działalność nauczycielska Antoniego Gustawa Bema (1848–1902) we wspomnieniach wychowanków. Mistrzostwo pedagogiczne czy osobiste?
Anthony Gustav Bem
creative activity
educational maestry
personal maestry
teacher
aktywność twórcza
Antoni Gustaw Bem
mistrzostwo osobiste
mistrzostwo pedagogiczne
nauczyciele
This article presents Anthony Gustav Bem, a junior high pedagogue who taught in Kielce and Warsaw, as he was remembered by his students. One of Bem’s pupil was Stefan Żeromski, a wellknown writer, and it is from Żeromski’s diaries that we learn about the teacher the most. Basing on quoted opinions, one might dare to say that Bem achieved in his profession a kind of personal mastery; it means that, in accordance with a definition coined by Peter M. Senge in "The Fifth Discipline", Bem treated his life as a creative activity, adopted proactive, not reactive, way of experiencing the world.
W artykule zaprezentowana została sylwetka nauczyciela gimnazjów kieleckiego i warszawskiego Antoniego Gustawa Bema w świetle wspomnień jego wychowanków. Uczniem Bema był znany później pisarz Stefan Żeromski i z jego pamiętników dowiadujemy się o tym nauczycielu najwięcej. Na podstawie przytaczanych opinii można zaryzykować twierdzenie, że Bem osiągnął w swoim zawodzie tzw. mistrzostwo osobiste, co oznacza, zgodnie z terminem zaproponowanym przez Petera M. Senge w pracy "Piąta dyscyplina", traktowanie życia jak działalności twórczej, przyjęcie czynnego, a nie reaktywnego sposobu widzenia świata.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79792 ISBN 978-83-62618-26-2
Wychowawca, nauczyciel, mistrz: o potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty, s. 109-120
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Oct 6, 2022
Oct 11, 2017
244
314
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/84729