Different concepts of “accident” in the meaning of the Montreal Convention and air carrier liability in EU law
Pojęcie „wypadku” w rozumieniu konwencji montrealskiej a odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w prawie unijnym
liability of air carriers
Article 17 of the Montreal Convention of 1999
case C 532/18
accident
odpowiedzialność przewoźnika lotniczego
artykuł 17 konwencji montrealskiej z 1999 roku
sprawa C 532/18
wypadek
The subject of the article is the liability of air carriers for personal injury resulting from an “accident” within the meaning of paragraph 1 of Article 17 of the Montreal Convention of 1999. Although this concept has been the subject of numerous controversies under the Warsaw Convention, its legal definition has still not been introduced in the new legal act. In an unprecedented Judgment of 19 December 2019 (case C 532/18), the Court of Justice of the European Union had to deal with the interpretation of this concept and specify the circumstances qualifying a given event as an “accident”. In reply to the question referred, the Court took the view that there is no need to determine whether an incident classified as an “accident” relates to arisk characteristic of air transport.
Tematem artykułu jest odpowiedzialność przewoźników lotniczych za szkody osobowe będące wynikiem zaistnienia „wypadku” w rozumieniu art. 17 ust. 1 konwencji montrealskiej z 1999 roku. Choć pojęcie to było przedmiotem licznych kontrowersji jeszcze na gruncie konwencji warszawskiej, w nowym akcie prawnym nadal nie zdecydowano się na wprowadzenie jego legalnej definicji. W bezprecedensowym wyroku z dnia 19 grudnia 2019 roku (sygn. akt C 532/18) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej musiał się więc zmierzyć z wykładnią tego pojęcia oraz określić przesłanki kwalifikujące dane zdarzenie jako „wypadek”. W odpowiedzi na zadane mu pytanie prejudycjalne Trybunał zajął stanowisko, że nie ma konieczności ustalania, czy zdarzenie kwalifikowane jako „wypadek” wykazuje związek z ryzykiem charakterystycznym dla przewozu lotniczego.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:128600 ISSN 1733-5779 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
May 18, 2023
Aug 4, 2021
45
51
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/139251
Edition name | Date |
---|---|
Different concepts of “accident” in the meaning of the Montreal Convention and air carrier liability in EU law | May 18, 2023 |
Przybyłowicz, Ariel. Red.
Jakubowski, Sebastian. Red. Kostecka-Jurczyk, Daria. Red.
Kuźmicka-Sulikowska, Joanna Marszał, Maciej (1968- ). Red. Burdìn, Volodimir. Red.
Jakubowski, Sebastian. Red. Kostecka-Jurczyk, Daria. Red.
Kostecka-Jurczyk, Daria. Red. Jakubowski, Sebastian. Red.
Jakubowski, Sebastian. Red.
Przybyłowicz, Ariel. Red.
Kostecka-Jurczyk, Daria. Red. Jakubowski, Sebastian. Red.