Koncepcja chińskiego porządku Erica Voegelina
Eric Voegelin's concept of the Chinese order
The issues of Chinese civilization and political thought became an important part of Eric Voegelin's interests at the end of his life. It was her view in the Ecumenic Age in 1974 it gave rise to reflection on the unity of humanity, for which he was widely criticized by conservative circles in America. Chinese Ekumena, as he defined this civilizational and cultural area, is studied primarily in terms of Voegelin's most important political philosophy concepts such as order, soul and transcendence. From the self-determination of Chinese civilization as the only one within the known world, its specific features and way of thinking are derived. An incomplete breakthrough in the discovery of the human soul and its order turns out to be a key feature. The purpose of the article is to show the application of the conceptual workshop of Eric Voegelin and its category to study Chinese civilization, while showing the importance of sinological reflections for the entire output of the philosopher.
Problematyka chińskiej cywilizacji i myśli politycznej stała się istotną częścią zainteresowań Erica Voegelina pod koniec jego życia. Właśnie jej ujęcie w "Epoce Ekumenicznej" z 1974 roku stało się przyczynkiem do rozważań nad jednością ludzkości. Ekumena chińska, jak określa ten obszar cywilizacyjno-kulturowy jest badana pod kątem najważniejszych dla filozofii politycznej pojęć Voegelina. Z samookreślenia się chińskiej cywilizacji jako jedynej w obrębie znanego świata wywodzone są jej specyficzne cechy i sposób myślenia. Kluczową cechą charakterystyczną okazuje się niepełny przełom w kwestii odkrycia ludzkiej duszy i jej porządku. W symbolach politycznych, kluczowych terminach jak kuo czy tien-hia próbuje Voegelin odkrywa specyficznie chińskie pojęcie polityczności. Celem artykułu jest ukazanie zastosowania warsztatu pojęciowego Erica Voegelina i jego kategorii do badania chińskiej cywilizacji, ukazując równocześnie wagę refleksji dla całości dorobku stanfordzkiego filozofa.
Sadowski, Mirosław (1964- ). Red.
Gaweł, Kamil. Red.
Strużyński, Krzysztof. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:121548 ISSN 2451-2060 ISBN 978-83-65158-17-8
Acta Erasmiana. 2020, 19 s. 24-35
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Jun 1, 2023
Feb 2, 2021
183
186
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/132152
Edition name | Date |
---|---|
Koncepcja chińskiego porządku Erica Voegelina | Jun 1, 2023 |
Kulak, Ewa Krystyna Kulak, Ewa Krystyna. Redaktor