Education for the everyday life and the future – examples of innovative solutions of organizing supporting the education
Edukacja dla codzienności i przyszłości – przykłady innowacyjnych rozwiązań organizowania wspierania edukacji
Bojarska, Natalia Florek, Anna
education
innovation
non-governmental organizations
personalization
school
edukacja
innowacje
organizacje pozarządowe
personalizacja
szkoła
An attractive school, which performs the role of the local centre of activity and takes care of needs of a child, develops passion and interests, is the answer to challenges of the changing world and needs of the job market. Involvement of non-governmental organizations in actions supporting the education can cause such effects. As a result of research carried out by Good Education Society as a part of the project „Cooperation for good education”, financed by the PZU Foundation, analysis of various educational solutions implemented in schools and non-governmental organizations operating in the area of education was performed. Applied educational solutions are pointing at essential direction of the innovation in the education – recognizing the subjectivity of the young man and the individualization of action directed at him. They are aimed at creating environment and possibilities not only for the intellectual development but also for developing personal, interpersonal an cross-cultural competence useful in the life.
Atrakcyjna szkoła, która pełni rolę lokalnego centrum aktywności, dba o potrzeby dziecka, rozwija pasję i zainteresowania, jest odpowiedzią na wyzwania zmieniającego się świata i potrzeb rynku pracy. Zaangażowanie organizacji pozarządowych w działania wspierające edukację może spowodować takie efekty. W wyniku badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja w ramach projektu „Współpraca na rzecz dobrej edukacji”, finansowanego przez Fundację PZU, przeprowadzono analizę różnych rozwiązań edukacyjnych wdrażanych w szkołach i organizacjach pozarządowych działających w obszarze edukacji. Zastosowane rozwiązania wskazują na istotny kierunek innowacji w edukacji – uznanie subiektywności młodego człowieka i indywidualizację działań ukierunkowanych na niego. Mają one na celu stworzenie środowiska i możliwości nie tylko do rozwoju intelektualnego, lecz także dla rozwijania osobistych, interpersonalnych i międzykulturowych kompetencji przydatnych w życiu.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89353 ISBN 978-83-62618-31-6
Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, T. 2, s. 283-292
Copyright by Natalia Bojarska Copyright by Anna Florek
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jan 27, 2023
Jan 24, 2018
165
196
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94683
Edition name | Date |
---|---|
Edukacja dla codzienności i przyszłości – przykłady innowacyjnych rozwiązań organizowania wspierania edukacji | Jan 27, 2023 |
Monarcha-Matlak, Aleksandra. Rec. Marusiak, Jarosław. Rec.
Blicharz, Jolanta. Red. Kocowski, Tadeusz (1951- ). Red. Paplicki, Mateusz. Red. Zacharko, Lidia. Rec.
Sus, Aleksandra Kusiak-Winter, Renata. Red. Blicharz, Jolanta. Rec. Uniwersytet Wrocławski
Tikhonov, Andrey Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red. Niemczyk, Agata. Rec. Wicki, Ludwik. Rec. Majewska-Jurczyk, Barbara. Rec. Światowy, Grażyna. Rec. Dejnaka, Agnieszka. Rec. Niezgoda, Agnieszka. Rec. Mruk, Henryk. Rec.
Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red. Waniowski, Paweł. Rec. Niemczyk, Agata. Rec.
Mielczarek, Justyna Mikołajów, Konrad Blicharz, Jolanta. Red. Zacharko, Lidia. Red. Nitecki, Stanisław. Rec.
Dybał, Mariusz. Red. Kwaśnicki, Witold. Red. Machaj, Mateusz. Red.