Ritual and ceremony as situations of children’s experiencingof the cultural identity
Rytuał i ceremonia jako sytuacje doświadczania przez dzieci przynależności kulturowej
ceremony
children's experiencing
cultural identity
ritual
ceremonia
dziecięce doświadczanie
przynależność kulturowa
rytuał
People are entering into relationships, emotional and social bonds are being created. They are the base of group’s existence. Each person belongs to a group. During the process of socialization one gets to know the ethical fundaments that decide on the cultural specifics of the group. The values and norms are being known through the standards and models of behaviors in social situations. Every culture builds a symbolic frame around its most important values. It underlines the range of the affirmated values. Recognizing the symbols, learning to read them, understanding this mean of communication enables to feel the connection between people and their relatives, or even the unknown people that are known to care about the same matters, that they understand in the same way. In the generational transfer of the cultural heritage an important role is played by the tradition. Communities use rites as the means of transmission. Its specific set relating to values important for the group is taking a form of ritual or ceremony, in which occurs a configuration of signs and symbols expressed verbally or non-verbally. Rituals and ceremonies are saturated with emotional elements, what results in perceiving the participation in them as a community experience.
Ludzie wchodzą w relacje, tworzą się więzi emocjonalne, społeczne. Są one podstawą istnienia grup. Każdy człowiek należy do jakiejś grupy. W procesie uspołeczniania poznaje on fundamenty etyczne stanowiące o specyfice kulturowej grupy. Wartości i normy poznaje zaś poprzez wzory i wzorce zachowań w sytuacjach społecznych. Każda kultura wokół swoich najważniejszych wartości buduje oprawę symboliczną. Podkreśla to rangę afirmowanych wartości. Poznawanie symboli, uczenie się ich odczytywania, rozumienia tego sposobu komunikowania się ludzi pozwala odczuć więź między sobą a bliskimi, a nawet osobami nieznajomymi, o których wiadomo, że te same sprawy są dla nich ważne, podobnie je rozumieją. W pokoleniowym przekazie dziedzictwa kulturowego znaczącą rolę pełni tradycja. Do sposobów transmisji wartości służą społecznościom obrzędy. Szczególny ich zestaw, odnoszony do ważnych dla grupy wartości, przyjmuje postać rytuału lub ceremonii, w których występuje konfiguracja znaków i symboli wyrażanych słownie i pozawerbalnie. Są one nasycone elementami emocjonalnymi, co sprawia, że uczestnictwo w nich odbierane jest jako doświadczenie wspólnotowe.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89096 ISBN 978-83-62618-30-9
Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 14-27
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Dec 20, 2017
209
260
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94445
Edition name | Date |
---|---|
Rytuał i ceremonia jako sytuacje doświadczania przez dzieci przynależności kulturowej | May 18, 2023 |
Nikitorowicz, Jerzy Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Komsta, Alina Red.