Family resilience as a source of positive adaptation among young people
Resiliencja rodziny jako źródło pozytywnej adaptacji młodzieży
resilience
family resilience
school adjustment
resiliencja
resiliencja rodziny
przystosowanie szkolne
The contemporary family in social and cultural contexts
Współczesna rodzina w kontekstach społecznych i kulturowych
Theoretical constructs fundamental to this paper – individual resiliency, family resilience, and school adjustment – are presented. Individual resilience has been operationalized with the use of three indicators: positive self-concept, social and emotional competence, and self-control/self-regulation. Family resilience was measured with a one-dimensional scale describing integration and educational functionality of a family. School adjustment was measured with the use of three indicators: school-related stress, success at school, and assertiveness at school. 130 students aged 17–18 constituted the sample. Path analysis proved that family resiliency can influence school adjustment directly as well as through individual resilience.
Przedstawione zostały kluczowe dla opracowania konstrukcje teoretyczne: resiliencja indywidualna, resiliencja rodziny i przystosowanie szkolne. Indywidualna resiliencja została zoperacjonalizowana za pomocą trzech wskaźników: pozytywnej koncepcji własnej osoby, kompetencji emocjonalnej i społecznej oraz samokontroli/samoregulacji. Resiliencja rodzinna była mierzona jednowymiarową skalą, opisującą integrację i funkcjonalność wychowawczą rodziny. Przystosowanie szkolne było mierzone za pomocą trzech wskaźników: stres szkolny, sukces szkolny i asertywność w szkole. Próba liczyła 130 uczniów w wieku 17–18 lat. Analiza ścieżek (path analysis) wykazała, że resiliencja rodziny może wpływać na przystosowanie szkolne uczniów bezpośrednio oraz za pośrednictwem indywidualnej resiliencji.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Piwowarczyk, Mirosław. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78669 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 13 (1/2016), s. 311-343
Copyright by Piotr Kwiatkowski
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 15, 2016
765
1125
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/80211
Edition name | Date |
---|---|
Resiliencja rodziny jako źródło pozytywnej adaptacji młodzieży | Mar 28, 2022 |
Kwiatkowski, Piotr
Kuczyńska, Alicja. Ed.
Miemiec, Wiesława. Red. Uniwersytet Wrocławski. Katedra Prawa Finansowego
Kwiatkowski, Piotr