Edukacja konfucjańska w Chinach w okresie cesarskim – narzędzie wdrażania utopii autorytarnej?
Confucian Education in Chi na during Imperial Period – a Tool for Creating Conservative Utopia?
Confucian education
Confucian morality
imperial examinations
conservative utopia
imperial China
edukacja konfucjańska
moralność konfucjańska
egzaminy cesarskie
utopia konserwatywna
Chiny cesarskie
Chinese imperial examination system which evolved into its final form during the Song dynasty, created a social elite, uniformly educated according to Confucian precepts. This system aimed at preparing and recruiting properly morally qualified people who could be entrusted with governing the state, and especially– with managing the populus, morally short-sighted and focused on fulfilling its basic needs. State and private educational institutions inoculated the students with moral teachings, distilled from the examples from the past, regarded as the „golden age” of wise sage-kings and naturally harmonious society. These teachings underscored the importance of strict social hierarchy, obedience to the elder, wiser and of higher social standing in the said hierarchy in which social mobility was possible only through education and examinations. The society organized in this way was to fulfil everybody’s needs and diffuse tensions which could lead to conflicts and wars. This idea of a social system can be qualified as a conservative-utopian project because it postulates that wars and fighting, historically inherent parts of human condition, can be eliminated by educating people into obedient beings, calmly fulfilling their social roles prescribed by the wiser elites.
System egzaminów cesarskich w Chinach, który przyjął ostateczną formę za dynastii Song, spowodował wytworzenie elity społecznej wykształconej jednolicie, według wzorców konfucjańskich. System ten miał na celu przygotowanie i rekrutowanie ludzi o właściwych kwalifikacjach moralnych, którym można było powierzyć zarządzanie państwem, w szczególności zaś prostym ludem – krótkowzrocznymi nastawionym tylko na zaspokajanie swoich potrzeb. Państwowa i prywatna edukacja, które przygotowywały do egzaminów, wpajały przede wszystkim treści moralne, odwołujące się do wzorców z przeszłości, traktowanej jako „złoty wiek” społeczeństwa żyjącego w naturalnej harmonii. Treści te podkreślały rolę ścisłej hierarchii społecznej, posłuszeństwa starszym, mądrzejszym i zajmującym wyższe miejsca w owej hierarchii, w której awans możliwy był zasadniczo tylko na ścieżce edukacyjno-egzaminacyjnej. Tak zorganizowany system społeczny miał zapewnić wszystkim zaspokojenie ich podstawowych potrzeb i zlikwidować napięcia, prowadzące do konfliktów, w szczególności wojen. W ten sposób pojmowany system można uznać za projekt konserwatywnej utopii, jako że postuluje w drodze wychowania ludzi ku posłuszeństwu i wypełniania odgórnie im przeznaczonych ról społecznych eliminację wojen i walk, historycznie stanowiących nieodzowną część życia ludzkiego.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136847 doi:10.34616/146551 ISBN 978-83-62618-75-0
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 21, 2023
Mar 20, 2023
8
11
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146551
Edition name | Date |
---|---|
Edukacja konfucjańska w Chinach w okresie cesarskim – narzędzie wdrażania utopii autorytarnej? | Mar 21, 2023 |