school
conflict
democracy
non-consensual democracy
pedagogy of the common place
szkoła
konflikt
demokracja
demokracja niekonsensualna
pedagogika miejsca wspólnego
Conflict is an indispensable social element and the basis of a subjective relationship. The methods of resolving disputes determine the success or failure of the social group in terms of its subjective co-existence (democratic co-vivendi). School is a place of constant clashing of different points of view. The problem of unresolved or ignored disputes in education leads to the destruction of relationships, distrust and cooperation as a basis for the educational success of students. A school understood as a community and a common space should shape civic attitudes. Thanks to the appropriate conflict culture in line with the assumptions of non - consensual democracy, it is possible to preserve the democratic features of school reality.
Konflikt jest nieodzownym elementem społecznym i podstawą relacji o podmiotowym charakterze. O sukcesie lub porażce grupy społecznej w zakresie jej podmiotowego współżycia (demokratycznego co-vivendi) decydują sposoby rozwiązywania sporów. Szkoła jest miejscem ciągłego ścierania się różnych punktów widzenia. Problem nierozwiązanych lub ignorowanych sporów w szkolnictwie prowadzi do destrukcji relacji, braku zaufania i współpracy jako podstawy sukcesu edukacyjnego uczniów. Szkoła rozumiana jako społeczność i przestrzeń wspólności powinna kształtować postawy obywatelskie. Dzięki odpowiedniej kulturze konfliktu, zgodnej z założeniami demokracji niekonsensualnej, możliwe jest zachowanie demokratycznych cech rzeczywistości szkolnej.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109632 ISBN 978-83-62618-56-9
Utopia a edukacja, T. 4, s. 273-286
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 22, 2023
Jul 16, 2020
168
170
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119705
Edition name | Date |
---|---|
Wyobrażenie szkoły w sytuacji konfliktu jako przestrzeni demokratycznej wspólności. Perspektywa demokracji niekonsensualnej | Mar 22, 2023 |
Behr, Jolanta Górnicki, Leonard. Red.
Wałęga, Agnieszka
Balicki, Ryszard. Red. Jabłoński, Mariusz. Red. Wójtowicz, Krzysztof. Rec.
Bochno, Ewa
Zajdel, Krzysztof Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Gołdyn, Piotr Jędrychowska, Barbara. Red.