Object

Title: Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej

Alternative title:

Pop illustrations of social utopia (educational potential of pop culture)

Creator:

Jakubowski, Witold

ORCID:

0000-0001-8718-3118

Subject and Keywords:

popular culture   informal education   critical pedagogy   cultural studies   utopia  
kultura popularna   edukacja nieformalna   pedagogika krytyczna   kulturoznawstwo   utopia

Abstract:

For reflection on the educational potential of popular culture is interesting what is said in these texts and despite what critics think about it, they are not always trivial. Considering that one of the issues of the conference concerns the issue of utopia, the second part discusses the pop-cultural texts that illustrate the characteristic elements of utopia: burial of the “old world”, establishing a “perfect” order, protection against external destruction and protection against destruction from inside. Formed at different times and based on different means of expression, they talk about the dilemmas associated with thinking about a “better world”. They present the mechanisms and consequences of building a new society “with their own language”. The article presents a review of the novel of Polish science-fiction writer Stanisław Lem “Return from the Stars” and films “Pleasentville” (1998) directed by G. Ross and “Village” (2004) and M.N. Shyamalan.  

Dla refleksji o edukacyjnym potencjale kultury popularnej interesujące jest, o czym opowiada się w jej tekstach, a wbrew temu, co sądzą o niej jej krytycy, nie zawsze są to sprawy banalne. W artykule omówione zostały popkulturowe teksty, które obrazują charakterystyczne elementy utopii: pogrzebanie „starego świata”, ustanowienie „doskonałego” porządku, zabezpieczenie przed destrukcją od zewnątrz oraz zabezpieczenie przed destrukcją od wewnątrz. Powstałe w różnym czasie i w oparciu o różne środki wyrazu, opowiadają o dylematach związanych z myśleniem o „lepszym świecie”. Przedstawiają „własnym językiem” mechanizmy oraz konsekwencje budowania nowego społeczeństwa. Analizie poddana została powieść polskiego pisarza science-fiction Stanisława Lema „Powrót z gwiazd” oraz filmy „Miasteczko Pleasentville” (1998) Garego Rossa i „Osada” (2004) M. Night Shyamalana.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2020

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109620   ISBN 978-83-62618-56-9

DOI:

10.34616/22.20.289

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T. 4, s. 91-107

Rights holder:

Copyright by Witold Jakubowski

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 22, 2023

In our library since:

Jul 16, 2020

Number of object content hits:

278

Number of object content views in PDF format

285

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119506

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information