Stability and change in selected contexts of motherhood in the narrative of mothers raising a child with disability
Stałość i zmienność wybranych kontekstów macierzyństwa w narracjach matek wychowujących dziecko z niepełosprawnością
Pańków, Weronika
Rak, Agnieszka
motherhood
disability
macierzyństwo
niepełnosprawność
In general, motherhood is subject to a positive social valuation. However, there are exceptions here – one of them is fulfilling the role of a mother of the child with disability. The aim of the conducted study was to answer the question: What similarities and differences exist in the role of a mother of a disabled child over the lifetime of women taking part in the research? A technique of an open, in-depth interview was used. Four mothers, who are raising a child with disability, participated in the study. The analysis of collected research material allows capturing positive changes taking place in the fulfilment of the role of a disabled child’s mother. Today the time of diagnosing the intellectual disability has significantly shortened. Younger women can count on the partners’ support; older ones – did not receive such help. Currently the availability of support has increased from non-governmental organisations; in the past there was a lack of foundations or associations. However, there are aspects of motherhood, which, despite the passing years, are permanent. These include fear and sadness of a mother originating from hearing the news about the child’s disability, difficulties encountered while performing the mother’s role, which arise from the nature of disability, and the sense of insufficient assistance from the state authorities.
Macierzyństwo z reguły podlega pozytywnemu wartościowaniu społecznemu. Choć występują tu wyjątki – jednym z nich jest pełnienie roli matki dziecka z niepełnosprawnością. Celem przeprowadzonych badań było udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie stałe i zmienne elementy występują w macierzyństwie kobiet wychowujących dziecko z niepełnosprawnością na przestrzeni życia badanych matek? Wykorzystano technikę wywiadu otwartego, pogłębionego. W badaniu wzięły udział cztery matki, wychowujące dziecko z niepełnosprawnością. Analiza zebranego materiału badawczego pozwala uchwycić pozytywne zmiany dokonujące się w pełnieniu roli matki dziecka z niepełnosprawnością. Współcześnie czas diagnozowania niepełnosprawności intelektualnej znacząco się skrócił. Młodsze kobiety mogą liczyć na wsparcie partnerów, starsze – nie otrzymywały takiej pomocy. Zwiększyła się dostępność wsparcia ze strony organizacji pozarządowych, w przeszłości brakowało fundacji czy stowarzyszeń. Są jednak aspekty macierzyństwa, które, pomimo upływających lat, są stałe. Należą do nich strach i smutek matki na wiadomość o niepełnosprawności dziecka, trudności napotykane w pełnieniu roli matki, które wynikają ze specyfiki niepełnosprawności oraz poczucie niedostatecznej pomocy ze strony państwa.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:91668 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 16 (2/2017)
Copyright by Weronika Pańków Copyright by Agnieszka Rak
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Oct 17, 2018
327
371
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/97735
Edition name | Date |
---|---|
Stałość i zmienność wybranych kontekstów macierzyństwa w narracjach matek wychowujących dziecko z niepełosprawnością | Mar 28, 2022 |
Minczakiewicz, Elżbieta Maria Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Winczura, Barbara. Red.
Szablińska, Joanna Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.
Blicharz, Jolanta. Red. Kocowski, Tadeusz (1951- ). Red. Paplicki, Mateusz. Red. Zacharko, Lidia. Rec.
Śniegulska, Anna Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Banaszak, Ewa. Red.