Problems of upbringing in relations between mothers and children as exemplified by contemporary Polish fiction
Problemy wychowawcze w relacjach matka – dziecko na przykładzie wybranej współczesnej prozy polskiej
mother
child
loneliness
love
literature for children and teenagers
matka
dzieci
osamotnienie
miłość
literatura dla dzieci i młodzieży
The eternal longing of educators was a dream of using the books to guide the thoughts and actions of pupils and shape them according to the established model. Examples of Polish prose for young readers presented in this paper, are images of difficult relationships between mothers and children. The selected books can drive strong emotions during the reading to both generations- the parents and children. These books are also for a common reading and for common “purification”. The author indicates certain patterns and “not- patterns” in the relationships of mothers with their children serving, for a large extent, a function of education (mother like “teenagers”, teenage mothers, frustrated mothers, adoptive mother).
W komunikacie zwracam uwagę na problemy wychowawcze w relacjach matki z dzieckiem na przykładzie wybranej współczesnej prozy polskiej adresowanej głównie do nastoletniego czytelnika. Bohaterkami powieści Barbary Ciwoniuk Musisz to komuś powiedzieć; Grzegorza Kasdepke Poradnik hodowcy aniołów; Joanny Jagiełło Kawa z kardamonem; Ewy Nowackiej Małe kochanie, wielka miłość; Anny Onichimowskiej Najwyższa góra świata są dziewczyny–nastolatki odczuwające dojmujący brak bliskości relacji z matką, cierpiące na niedobór witaminy M (miłości). Analizowana literatura dotyka problemu samotnego, niedojrzałego czy wręcz toksycznego macierzyństwa i wynikającego z niego osamotnienia dziecka, które rozumiane jest jako stan dyskomfortu psychicznego dziecka, zainicjowany brakiem bliskich więzi z rodzicami, poczuciem niezaspokojonej potrzeby bezpieczeństwa, uznania, a przede wszystkim miłości1. Zauważyłam i wyróżniłam w analizowanej literaturze cztery typy matek: 1. Matki niedojrzałe do swojej roli, które określiłam jako matki „jak nastolatki”, następnie 2. Nastoletnie matki, 3. Matki sfrustrowane i cierpiące na emocjonalne zaburzenia oraz 4. Matki adopcyjne. W powieściach zwraca uwagę fakt, jak pełne skomplikowanych wyborów jest życie nastolatka, jak trudno mu samemu uporać się z niektórymi i jak bardzo w tym okresie potrzebne jest mu emocjonalne wsparcie bliskich osób, ich autorytet i pozytywne wzorce wychowawcze.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:91588 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Oct 16, 2018
324
373
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/97653
Edition name | Date |
---|---|
Problemy wychowawcze w relacjach matka – dziecko na przykładzie wybranej współczesnej prozy polskiej | Mar 28, 2022 |
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Bartkowiak, Edyta Haratyk, Anna. Red. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Bartkowiak, Edyta
Józefowicz, Anna Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.
Sitnik, Katarzyna Kalisz, Tomasz. Red.
Wasilewska-Ostrowska, Katarzyna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.