Object

Title: Are step-parents really mean: a view from pedagogy and evolutionary psychology

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Are step-parents really mean: a view from pedagogy and evolutionary psychology

Alternative title:

Czy przybrani rodzice naprawdę są złośliwi: perspektywa w pedagogice i psychologii ewolucyjnej

Creator:

Dadić, Katarina   Pušić, Bruno

Subject and Keywords:

step-mother   step-father   child   family   pedagogy   evolutionary psychology   stereotypes  
przybrana matka   przybrany ojciec   dzieci   rodzina   pedagogika   psychologia ewolucyjna   stereotyp

Abstract:

In many cultures there are stereotypes about the “cruelty” of step-parents towards their step-children. These stereotypes usually arise (1) from ambiguous roles of step-parents in the family, and (2) the predominantly negative attitude of children towards their biological parents re-marrying . In this paper, we discuss whether these stereotypes have any foothold in real life. We used the pedagogical approach and the approach of evolutionary psychology in our research. Our paper discusses in detail the existing stereotypes of step-parents. The goal is to determine whether children living with one biological parent and one step-parent actually live in unfavourable family conditions when compared to children living with both biological parents. Furthermore, a detailed review of recent pedagogical research and research from evolutionary psychology about step-parents has contributed to the pedagogical evaluation of this problem in order to determine (a) why are the existing stereotypes of step-parents and their relationships with their step-children a challenge for modern pedagogy? and (b) how can modern pedagogy respond to current problems?  
W wielu kulturach występuje stereotyp „okrucieństwa” przybranych rodziców wobec przybranych dzieci. Steretyp ten ma źródło w (1) niejasnych rolach przybranych rodziców w rodzinie oraz w (2) przeważnie negatywnym stosunku dzieci do ponownych małżeństw zawieranych przez ich biologicznych rodziców. W tym artykule zastanawiamy się czy ten stereotyp znajduje jakiekolwiek potwierdzenie w rzeczywistości. Stosujemy perspektywę pedagogiczną i perspektywę psychologii ewolucyjnej. W artykule szczegółowo omówiono stereotyp przybranego rodzica. Celem jest określenie czy dzieci mieszkające z jednym biologicznym rodzicem i jednym przybranym rodzicem rzeczywiście przebywają w niesprzyjającym otoczeniu rodzinnym, w porównaniu z dziećmi żyjącymi z parą biologicznych rodziców. Przedstawiamy również szczegółowy przegląd aktualnych badań pedagogicznych, jak również badań w psychologii ewolucyjnej nad przybranymi rodzicami i to jak badania te wpłynęły na pedagogiczną ocenę tego problemu, aby określić (a) czemu istniejący stereotyp przybranego rodzica i ich związków z przybranymi dziećmi stanowi wyzwanie dla współczesnej pedagogiki i (b) jak współczesna pedagogika może odpowiedzieć na ten problem.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.   Sadowska, Edyta. Red.

Date issued:

2017

Detailed Type:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89968

DOI:

doi:10.23734/wwr20171.165.186

Source:

Pdg P 343

Language:

eng

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Katarina Dadić   Copyright by Bruno Prušić

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 25, 2021

In our library since:

Oct 15, 2018

Number of object content hits:

112

Number of object content views in PDF format

144

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/96016

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information