Between healthy „thinking” and „sick soul” –on the pragmatics and consequences of religious experience in everyday life
Między „zdrowomyślnością” a „duszą chorą” – o pragmatyczności i konsekwencjach doświadczenia religijnego w życiu codziennym
pedagogy of everyday life
postmodern society
pragmatism
religious experience
doświadczenie religijne
pedagogika życia codziennego
pragmatyzm
społeczeństwo ponowoczesne
In the article the question of religious experience combined with the problem of pragmatic philosophy of William James has been undertaken. The aim of the article is the attempt of (re)cognition of pragmatics and consequences of religious experience for the practice of everyday life of postmodern societies. Ascertainments and final conclusions presented in the text have been formulated on the basis of the chosen features of religious individualities, which characterize those who experience religiously. In the conclusion it has been assessed that religious experiences are pragmatic because of consequences which they exert on the feeling of those who experience religiously. Two types of consequences of believing in a deity have been distinguished – the dysfunctional and the functional. Conclusions have been formulated for religious upbringing and pedagogy of everyday life.
W niniejszym artykule podjęto zagadnienie doświadczenia religijnego, łącząc je z problematyką filozofii pragmatycznej Williama Jamesa. Celem artykułu jest próba (roz)poznania pragmatyczności i konsekwencji doświadczenia religijnego dla praktyki życia codziennego społeczeństw ponowoczesnych. Zawarte w tekście ustalenia i ostateczne wnioski sformułowano w oparciu o wybrane cechy indywidualności religijnych, którymi charakteryzują się ci, którzy doświadczają religijnie. W konkluzji ustalono, że doświadczenia religijne są pragmatyczne z powodu skutków, jakie wywierają na samopoczucie tych, którzy doświadczają religijnie. Wyróżniono dwa typy konsekwencji wiary w bóstwo – dysfunkcjonalny i funkcjonalny. Wysunięto wnioski pod adresem wychowania religijnego oraz pedagogiki życia codziennego.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89169 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 193-207
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 3, 2018
152
179
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94571
Edition name | Date |
---|---|
Między „zdrowomyślnością” a „duszą chorą” – o pragmatyczności i konsekwencjach doświadczenia religijnego w życiu codziennym | May 18, 2023 |
Kaczor, Jacek Wojciechowski, Bartosz. Rec.