Basic personality traits and social competences of the participants of the substitution therapy program and their role in the process of change
Podstawowe cechy osobowości a kompetencje społeczne uczestników programu terapii substytucyjnej i ich rola w procesie zmian
Rybczyńska-Abdel Kawy, Dorota Rybczyński, Łukasz
0000-0002-4634-6811 0000-0003-2955-7171
opioid addiction
substitution therapy
personality traits
social competences
process of change
uzależnienie od opioidów
terapia substytucyjna
cechy osobowości
kompetencje społeczne
proces zmiany
The issue of the use of psychoactive substances has a considerable representation in Polish scientific achievements, especially in the past 30 years. However, there are still no publications on the so-called specific groups that create, among others problem users of one substance - opioids. In this article, it was decided to outline the personality profile of opioid addicts in terms of the relationship between selected personality traits and social competences. Knowing the indicated factors plays a significant role not only in the process of therapy and social rehabilitation. In the early phase of diagnosis, it consists in planning a positive change; later it allows the planning of the process of change in such a way as to prevent relapse of the disease.
Problematyka używania substancji psychoaktywnych ma sporą reprezentację w polskim dorobku naukowym, zwłaszcza w minionym 30-leciu. Wciąż jednak brak jest publikacji dotyczących tzw. grup specyficznych, które tworzą m.in. osoby problemowo używające jednej substancji – opioidów. W niniejszym artykule postanowiono przybliżyć zarys profilu osobowości osób uzależnionych od opioidów w aspekcie zależności między wybranymi cechami osobowości a kompetencjami społecznymi. Poznanie wskazanych czynników odgrywa znaczącą rolę nie tylko w procesie terapii i resocjalizacji: we wczesnej fazie diagnozy polega ona na planowaniu pozytywnej zmiany, w okresie późniejszym pozwala tak zaplanować proces zmiany, aby zapobiec nawrotowi choroby.
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133488 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 21 (2/2019)
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Feb 10, 2022
329
335
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142764
Edition name | Date |
---|---|
Podstawowe cechy osobowości a kompetencje społeczne uczestników programu terapii substytucyjnej i ich rola w procesie zmian | Mar 28, 2022 |
Wiśniewska, Danuta
Sobczak, Anna
Zielińska, Maria Nyćkowiak, Justyna
Cendrowicz, Dominika Kusiak-Winter, Renata. Red. Korczak, Jerzy. Red. Barczewska-Dziobek, Agata. Rec. Wacinkiewicz, Daniel. Rec.
Bielinis, Lidia Dampc, Mateusz
Budyn-Kulik, Magdalena Giezek, Jacek. Red. Gruszecka, Dagmara. Red. Kalisz, Tomasz. Red.
Zacharuk, Tamara Sobczak, Sławomir