Thomas Hobbes i teologia polityczna władzy suwerennej
Thomas Hobbes and political theology of sovereign power
Hobbes, Thomas
political theology
sovereign
sovereignty
God
Hobbes, Thomas (1588-1679)
teologia polityczna
suweren
suwerenność
Bóg
Calvinist is Hobbes the adherent of goomarism, i.e. nonorthodox Calvinist negation of human free will. Similarly, his vision of sovereignty is that human political power is not independent from his vision of an omnipotent God. It’s classical example of political theology formulated by Carl Schmitt in the twentieth century. The main theological-political analogy in his work is thetheory that human power is only a reflex of the power of the Creator. For this Calvinist thepower of God is irresistible, unlimited by the laws of nature. The theological-political reflex ofthe irresistible power of God is the irresistible power of the sovereign who cannot be limited by constitution, fundamental rights, or laws. For Hobbes, every human power is merely a reflex of divine irresistible power. In this vision the English philosopher acknowledges the rights of the sovereign to establish national confession and decide about Church, dogmas, rites and liturgy, his monopolisation of political and administrational decisions, negation of constitutional regimes, forbidding the right of resistance, and penalisation of the crime of atheism, i.e. negation ofthe irresistible power of God, and consequently, the same power of king, because the sovereign is Imago Dei
Tekst ten stanowi moją osobistą polemikę z tradycyjną interpretacją teorii politycznej Thomasa Hobbesa, zwykle uznawaną za ateistyczną i stanowiącą jedno ze źródeł filozofii oświecenia. W mojej ocenie Hobbes jest nieortodoksyjnym kalwinem, woluntarystą i fideistą religijnym, podczas gdy jego idea stanu natury i umowy społecznej stanowią wyłącznie teoretyczny model państwa. Jako fideista i woluntarysta kalwiński, Hobbes jest zwolennikiem gomaryzmu, czyli nieortodoksyjnie kalwińskiego uznania wolnej woli ludzkiej. Jego wizja suwerenności stanowi, że ludzka władza polityczna jest pochodna wobec wizji wszechmogącego Boga. Oto klasyczny przykład teologii politycznej sformułowanej przez Carla Schmitta w XX stuleciu. Główną teologiczno-polityczną analogią w dziele Hobbesa jest ta, że władza ludzka stanowi tylko refleks władzy Stwórcy. Dla tego kalwina władza Boska jest nieodparta, nieograniczona przez prawa natury. Teologiczno-politycznym refleksem nieodpartej władzy Boga jest równie nieodparta władza suwerena, która nie może być ograniczona przez konstytucję, prawa fundamentalne czy ustawy. Dla Hobbesa, wszelka władza ludzka jest jedynie refleksem Boskiej nieodpartej władzy. W wizji tego angielskiego filozofa mamy więc moc suwerena ustanowienia narodowego wyznania i podjęcia decyzji o kościele, dogmatach, rytach i liturgii, jego monopol na decyzje polityczne i administracyjne, negację konstytucjonalizmu, zakaz oporu i penalizację zbrodni ateizmu, stanowiącego negację nieodpartej władzy Boga, a w konsekwencji, tejże samej władzy króla, skoro suweren jest Imago Dei.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:131154 ISSN 0239-6661 ISSN 0137-1126
Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem. 2020, 42, nr 4, s. 281-305
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Mar 15, 2023
Oct 15, 2021
675
685
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/141741
Edition name | Date |
---|---|
Thomas Hobbes i teologia polityczna władzy suwerennej | Mar 15, 2023 |
Jelonek, Barbara Anna Sadowski, Mirosław (1964- ). Red. Spychalska, Aleksandra. Red. Sadowa, Katarzyna. Red. Uniwersytet Wrocławski. Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych. Pracownia Badań Praw Orientalnych
Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.
Ławniczak, Artur (1960- ) Marszał, Maciej (1968- ). Red. Burdìn, Volodimir. Red.
Aldrovandi, Mattia Cendrowicz, Dominika. Ed. Chrisidu-Budnik, Agnieszka. Ed. Machaj, Łukasz. Rev.
Jabłoński, Mariusz. Red.
Jabłoński, Mariusz. Red. Kornobis-Romanowska, Dagmara. Red.
Balicki, Ryszard. Red. Jabłoński, Mariusz. Red. Wójtowicz, Krzysztof. Rec.