Charakterystyka modeli zachowań konsumpcyjnych seniorów na rynku kultury
Characteristics of senior consumer behavior models on the culture market
consumers’ characteristics
consumption patterns
cultural market
elderly people on culture market
elders’ consumption patterns
charakterystyka konsumentów
konsumpcja u seniorów
modele konsumpcji
rynek kultury
seniorzy na rynku kultury
Tyt. zeszytu: Człowiek, przedsiębiorstwo, gospodarka światowa. Wyzwania srebrnej gospodarki
The article raises the issue of elderly people’s behavior in a cultural goods and services market. Its purpose is to characterize these behaviors as well as organize them in a systematic way. This will serve to complement the research gap that can be observed in studies related to the cultural market. To achieve the indicated results, the analysis of secondary data was used. Analysis was used to determine the criteria for belonging to the group being researched and to determine the importance of the issues discussed. In further stages, this analysis was used to distinguish the most accurate, according to the author, taxonomies of consumers on the examined market. Then, non-targeted interviews and individual in-depth interviews were conducted, in order to confirm the usefulness of the application of a given systematic approach and to assign specific cultural behaviors to it. The result of the conducted research is explanation the mechanism of how the cultural need arises. This is an important element due to the frequent attempts to influence the demand on the market with price mechanisms by producers or management such as Ministry of Culture and National Heritage. Next, based on the results of free-form interviews and analyzed typologies, a typology of consumer groups on the cultural market was created along with behavior typical for them.
Artykuł porusza problematykę zachowań konsumentów-seniorów na rynku dóbr i usług kultury. Jego celem jest charakterystyka tych zachowań oraz uporządkowanie ich w sposób usystematyzowany. Posłuży to uzupełnieniu luki badawczej, którą można obserwować w opracowaniach odnoszących się do rynku kultury. Do osiągnięcia tych rezultatów zastosowano analizę danych wtórnych, które posłużyły ustaleniu kryteriów przynależności do badanej grupy oraz ustalenia wagi poruszanej problematyki. W dalszych etapach analiza ta posłużyła wyodrębnieniu najtrafniejszych, zdaniem autorki, systematyk konsumentów na badanym rynku. Następnie przeprowadzono wywiady nieukierunkowane oraz indywidualne badania pogłębione, aby potwierdzić użyteczność zastosowania danej systematyki oraz przypisać jej konkretne zachowania ze sfery kultury. Wynikiem przeprowadzonych badań jest objaśnienie mechanizmu powstawania potrzeby kulturowej. Jest to istotny element z uwagi na częste próby oddziaływania na wielkość popytu na rynku kultury mechanizmami cenowymi przez jej producentów i zarządców, takich jak na przykład Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na podstawie wyników wywiadów swobodnych i analizowanych typologii została utworzona typologia grup konsumentów na rynku kultury wraz z charakterystycznymi dla nich zachowaniami.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Homa, Magdalena. Red.
Mościbrodzka, Monika. Red.
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:108573 ISSN 1733-5779 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Mar 14, 2023
May 18, 2020
212
218
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/118144
Edition name | Date |
---|---|
Charakterystyka modeli zachowań konsumpcyjnych seniorów na rynku kultury | Mar 14, 2023 |
Winiarski, Marcin. Red.