Relationships in the Coda (Child of deaf adult) family
Relacje w rodzinie CODA
CODA
Child of deaf adult
family
communication
emotional relationship
CODA
niesłyszący
rodzina
komunikacja
więzi emocjonalne
The trajectories of the bonds of the contemporary family
Trajektorie więzi rodziny współczesnej
Human existence is accompanied by attempts at self understanding, finding one’s place in the world and a way to co-exist with other people. The very unique social and family situation of the hearing children of deaf parents allows the trials of clarification of what characterizes and distingishes them as Codas. The childhood, adolescence and adult life of Codas is definitely different than the lives of people living in hearing families. In the family in which one or both parents are deaf it is very likely that the way they are functioning will have consequences for their hearing childrens' future functioning. There are aspects of family life that have influence on this disguised difference, such as: forms of communication, pantomimic gestures, mimics and also the characteristic phenomena of family roles reversal.
Ludzka egzystencja jest powiązana z próbami zrozumienia samego siebie, odnalezienia własnego miejsca w świecie i możliwości współistnienia z innymi ludźmi. Specyficznasytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców pozwala podjąć próbę dookreślenia tego, co wyróżnia i charakteryzuje ich jako CODA. Dzieciństwo, dorastanie i życie dorosłe CODA’ków zdecydowanie różni się od codzienności osób wychowanych w słyszących rodzinach. Biorąc pod uwagę rodzinę z rodzicami niesłyszącymi, należy liczyć się z tym, że odmienność funkcjonowania rodziców może mieć konsekwencje w funkcjonowaniu słyszącego dziecka. Wpływ na tę ukrytą inność mają takie aspekty życia w rodzinie, jak: formy komunikowania się, pantomimiczność gestów, mimika oraz m.in. to, iż następuje w ich życiu zamiana ról rodzinnych.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Gandecka, Kamila. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76559 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 319-333
Copyright by Iwona Jagoszewska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Mar 7, 2016
1 835
2554
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78157
Edition name | Date |
---|---|
Relacje w rodzinie CODA | Mar 28, 2022 |
Jagoszewska, Iwona Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Winczura, Barbara. Red.
Koc-Kozłowiec, Barbara Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Ferenz, Krystyna. Red. Kowalska, Ewa. Red.
Piotrowska, Maja
Chrzanowska, Iwona Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Ferenz, Krystyna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.