Object

Title: Constructive models of perceiving the child and childhood in the past and nowadays ; Konstruktywne wzorce percepcji dziecka i dzieciństwa w przeszłości oraz współcześnie

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Constructive models of perceiving the child and childhood in the past and nowadays  
Konstruktywne wzorce percepcji dziecka i dzieciństwa w przeszłości oraz współcześnie

Creator:

Żywczok, Alicja

Subject and Keywords:

child   childhood   perception   model   upbringing process   positive pedagogics  
dzieci   dzieciństwo   percepcja   wzorzec   proces wychowania   pedagogika pozytywna

Description:

The trajectories of the bonds of the contemporary family  

Trajektorie więzi rodziny współczesnej

Abstract:

The author justifies that the scientific analysis of the ways in which the child and childhood are perceived is essential in social sciences not only because it provokes changes in how children are treated but in that it also contributes to the modification of the educational system. When one specifies what the child is and looks closer at the specificity of childhood it is then easier to influence public opinion: the children’s psyche is then better understood and their exceptional emotional and moral sensitivity is better appreciated. The author further argues that it is worth showing to society how much adults owe to the children, how much they learn from them and how far children help adults to self-educate themselves. Sharing knowledge of this kind may help parents and teachers to change unfavourable habits by introducing innovative upbringing attitudes. In many communicative, local and global situations, phrases discrediting children and stereotypical ways of thinking about children and childhood are easier to overcome when one assumes a negative approach towards such phrases and ways of thinking.  

Autorka w swym tekście uzasadniła, że naukowa analiza sposobów postrzeganiadziecka i dzieciństwa jest istotna w naukach społecznych ze względu na prowokowaniezmian nie tylko w traktowaniu dzieci, lecz także w modyfikowaniu systemu edukacyjnego.Sprecyzowanie, kim jest dziecko, a także podkreślenie specyfiki dzieciństwasprzyjają kształtowaniu opinii społecznej: rozumieniu psychiki dzieci i docenieniu ichwyjątkowej wrażliwości emocjonalno-moralnej. Autorka przekonuje, iż warto ukazywaćszerokiemu otoczeniu społecznemu, jak wiele dorośli zawdzięczają dzieciom, jakwiele się od nich uczą i jak dzięki nim samowychowują. Zasymilowanie wiedzy tegorodzaju może pomóc rodzicom i nauczycielom zmienić niekorzystne przyzwyczajeniastosując w swym otoczeniu odmienne, innowacyjne nastawienie wychowawcze. Krytycznystosunek do określeń dyskredytujących dziecko oraz do stereotypowych sposobówmyślenia o dziecku i dzieciństwie wspiera przezwyciężanie ich w wielu sytuacjachkomunikacyjnych, lokalnych i globalnych.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej

Contributor:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej   Gandecka, Kamila. Red.

Date issued:

2015

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76548   ISSN 2082-9019   e-ISSN 2300-5866

DOI:

10.23734/wwr20151.143.153

Source:

Pdg P 343

Language:

pol

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 143-153

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Alicja Żywczok

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 28, 2022

In our library since:

Mar 4, 2016

Number of object content hits:

606

Number of object content views in PDF format

771

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78146

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information