Family level of transferring Catholic traditions by Poles and Belarusians in Siberia
Rodzinny poziom przekazywania tradycji katolickich przez Polaków i Białorusinów na Syberii
family
religion
Catholic traditions
Poles
Belarusians
Tomsk region
rodzina
religia
tradycje katolickie
Polacy
Białorusini
okręg tomski
The identities of families at the turn of the 19th and the 20th century
Tożsamości rodzin na przestrzeni XIX i XXI (!) wieku
An important component of the upbringing of a child in a family is to join in religious values. Religious upbringing not only shapes children’s moral qualities but also provides a link between generations and contributes to the preservation of ethnic identity. Moreover, following the religious traditions in the family helps to simultaneously enter into relationships with other members of their religious community. Particular emphasis is placed on the role of family in a situation of an official prohibition of religious life, which was imposed in the USSR for a long time. At precisely that time religious upbringing became the basic means of enculturation into religious life. The subject of this investigation is the Catholic population of the Tomsk region, represented by Poles and Belarusians. These people have been living in Siberia for centuries and thanks to the confessional factor they were able to preserve their ethnic and cultural identity. In the spotlight of the study will be the following issues: keeping the religious calendar, taking part in ceremonial activities, reading religious literature, visiting temples, etc. Revealing the forms and mechanisms of supporting the Catholic tradition inthe family requires exploration of private and oral sources. Information received by the author of this paper from Polish and Belarusian populations in the Tomsk region is the basic source material of this study.
Ważnym komponentem wychowania dziecka w rodzinie jest włączenie go w wartości religijne. Wychowanie religijne nie tylko kształtuje moralność dziecka, ale również łączy pokolenia i pomaga zachować tożsamość etniczną. Co więcej, przestrzeganie tradycji religijnych w rodzinie pomaga jednocześnie tworzyć relacje z innymi członkami wspólnoty religijnej. Szczególny nacisk kładzie się na rolę rodziny w sytuacji, gdy praktyki religijne są oficjalnie zabronione, jak było przez lata w ZSRR. To właśnie wtedy religijne wychowanie stało się podstawowym narzędziem socjalizacji w życiu religijnym. Obiektem badania jest katolicka ludność okręgu Tomskiego, reprezentowana przez Polaków i Białorusinów. Ludzie ci zamieszkują Syberię od wieków i dzięki czynnikowi wyznaniowemu udało im się zachować kulturową i etniczną tożsamość. Głównym punktem badań będą następujące zagadnienia: życie zgodnie z kalendarzem liturgicznym, udział w świętach religijnych, czytanie literatury religijnej, odwiedzanie świątyń itd. Ujawnianie form i mechanizmów wspierających tradycję katolicką w rodzinie wymaga badań nad źródłami prywatnymi i ustnymi. Podstawowymi źródłami w tych badaniach są informacje, które autor artykułu otrzymał od Polaków i Białorusinów w okręgu tomskim.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Szerląg, Alicja. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69925 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 9 (2014), s. 185-191
Copyright by Tatjana A. Gončarova
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 3, 2015
163
192
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71564
Edition name | Date |
---|---|
Rodzinny poziom przekazywania tradycji katolickich przez Polaków i Białorusinów na Syberii | Mar 28, 2022 |
Abou Saleh, Ziad Banach-Gutierrez, Joanna Beata. Red. Jabłoński, Mariusz. Red.
Wróblewska, Urszula Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Szerląg, Alicja. Red.
Wałęga, Agnieszka
Michalski, Grzegorz
Dubis, Małgorzata
Gončarova, Tatjana A. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Szerląg, Alicja. Red.
Figiel, Dominik Haratyk, Anna. Red. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej