The cultural potential of the family upbringing in the borderland of cultures – parents’ and children’s orientation
Kulturowy potencjał wychowania w rodzinie na styku kultur – orientacje rodziców i dzieci
family
cultural diversity
intergenerational transmission
merging of cultures
axiology
rodzina
odmienność kulturowa
międzygeneracyjny przekaz
przenikanie się kultur
aksjologia
The identities of families at the turn of the 19th and the 20th century
Tożsamości rodzin na przestrzeni XIX i XXI (!) wieku
Cultural diversity is a factor significantly stratifying family functioning within its own framework as well as beyond it, particularly in the social dimension. In consequence, such diversity generates a family’s specific cultural system, conceptualized by the, so called, cultural canon inherited through intergenerational transmission. It entails crucial elements, for instance the range of such transmission, the cultural type of the family, areas of experiencing cultural diversity and styles of managing diversity in the cultural borderland, determined by such factors as historical context and time. They, in turn, together contribute to the establishment of the strategy for dealing with such diversity and cultural dualism. The latter is generationally differentiated as it evolves from a cultural consensus towards intercultural orientation. Thus a, specific axiology of the cultural borderland constitutes its foundation. Hence, such a strategy can be perceived as a social capital both with reference to culturally diverse individuals as well as culturally diverse communities functioning within the framework of a multicultural society.
Odmienność kulturowa jest czynnikiem istotnie stratyfikującym funkcjonowanie rodziny w obrębie jej samej, jak i poza nią, zwłaszcza w wymiarze społecznym. Owa odmienność generuje w konsekwencji specyficzny dla niej kulturowy system, konceptualizowanyprzez tzw. kulturowy kanon dziedziczony w ramach międzygeneracyjnej transmisji. Istotne są przy tym: zakres owego przekazu, kulturowy typ rodziny, przestrzenie doświadczania odmienności kulturowej oraz style radzenia sobie z odmiennością na stykach kultur, wyznaczane przez takie czynniki, jak historyczność i czas. Składają się one z kolei na wypracowanie strategii radzenia sobie z ową odmiennością, z tzw. kulturowym dualizmem, która jest pokoleniowo zróżnicowany, ewoluuje bowiem od kulturowego konsensusu ku międzykulturowej orientacji. U jej podstaw lokuje się przy tym specyficzna aksjologia pogranicza kulturowego. Strategię tę postrzegać można zatem jako kapitał społeczny, tak w odniesieniu do odmiennych kulturowo jednostek, jak i odmiennych kulturowo wspólnot, funkcjonujących w granicach wielokulturowego społeczeństwa.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Szerląg, Alicja. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69893 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 9 (2014), s. 23-40
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 3, 2015
1 054
1156
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71549
Edition name | Date |
---|---|
Kulturowy potencjał wychowania w rodzinie na styku kultur – orientacje rodziców i dzieci | Mar 28, 2022 |
Sowa-Behtane, Ewa Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Marmola, Małgorzata Wańczyk-Welc Anna Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Szerląg, Alicja
Szerląg, Alicja Walasek, Stefania Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Walasek, Stefania Szerląg, Alicja Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Szerląg, Alicja. Red.