O misji inspekcji pracy w świetle unormowań Międzynarodowej Organizacji Pracy — wybrane uwagi
0000-0002-2225-8921
0000-0003-0593-2862
labour inspection
International Labour Organization
sources of law
labour inspection models
labour inspection tasks
inspekcja pracy
Międzynarodowa Organizacja Pracy
źródła prawa
modele inspekcji pracy
zadania inspekcji pracy
From the very beginning of the functioning of the International Labour Organization much attention has been paid to labour inspection. The first international regulations were passed in the interwar period. Recommendation No. 20 of 1923 was the most important act in this field. Among the acts in force, the following are of key importance: Convention No. 81 of 1947 and Convention No. 129 of 1969. They do not provide for a single unified labour inspection model. It is only required that the organization of labour inspection should embody the supervision and control of the central state authority and independence from all pressures, in particular from employers. There are three models: generalist inspectorates, specialist inspectorates and a mixed model. The scope of labour inspection tasks is also flexible. In addition to the main tasks that should be carried out by each inspection, it is allowed that additional tasks are performed, with the reservation, however, that they will not interfere with the effective performance of the main tasks and will not undermine the authority and impartiality of inspectors.
Od samego początku powołania MOP do inspekcji pracy przywiązywano bardzo dużą wagę. Pierwsze regulacje międzynarodowe zostały uchwalone już w latach międzywojennych. Najważniejszym aktem z tego zakresu było zalecenie nr 20 z 1923 ro ku. Spośród aktów obowiązujących główne znaczenie mają konwencja nr 81 z 1947 ro ku oraz konwencja nr 129 z 1969 ro ku. Nie przewiduje się w nich jednego, zunifi kowanego modelu inspekcji pracy. Wymaga się jedynie, aby organizacja inspekcji uwzględniała podleganie nadzorowi i kontroli centralnej władzy państwowej oraz niezależność od wszelkich nacisków, zwłaszcza ze strony pracodawców. Wyróżnia się trzy modele — model inspekcji ogólnej, model inspekcji specjalistycznej oraz model mieszany. Elastycznie jest również regulowany zakres zadań inspekcji pracy. Oprócz zadań głównych, które powinny być realizowane przez każdą inspekcję, dopuszcza się możliwość wykonywania zadań dodatkowych z zastrzeżeniem jednak, że nie będą one przeszkadzać w skutecznym wykonywaniu zadań głównych oraz uchybiać autorytetowi i bezstronności inspektorów.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Kuczyński, Tadeusz. Red. Paroń, Łukasz. Red.
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:108959 ISSN 0137-1134 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Biblioteka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii
Jan 12, 2023
Jun 12, 2020
59
60
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/118646
Edition name | Date |
---|---|
O misji inspekcji pracy w świetle unormowań Międzynarodowej Organizacji Pracy — wybrane uwagi | Jan 12, 2023 |
Kuczyński, Tadeusz. Red. Paroń, Łukasz. Red.
Kuczyński, Tadeusz. Red. Paroń, Łukasz. Red.
Silchenko, Nikolay Jabłoński, Mariusz. Red.
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Grabowska, Jolanta Konieczny, Afred (1934- ). Red. Ptak, Marian J. (1950-). Red.
Raszewska-Skałecka, Renata Korczak, Jerzy Red. Szreniawski, Jan Rec.