Child in a parental role – confused family roles. World and Polish reports on parentification
Dziecko w roli rodzica – pomylone role rodzinne. O parentyfikacji w doniesieniach światowych i polskich
Żarczyńska-Hyla, Jolanta Piechnik-Borusowska, Jolanta
0000-0001-9264-8223 0000-0002-9227-3553
parentification
role confusion
inversed parenting role
role inversion
parentyfikacja
mylenie ról
odwrócona rola rodzicielska
inwersja roli
This review paper aims to present the phenomenon of parentification, its determinants and outcomes. Parentification is usually defined as a reversal of family roles, when a child assumes the role of a parent and the parent takes on the role of a child. Parentification occurs when a parent partially, or entirely abdicates his, or her parental tasks and duties. The parent’s abdication sets in motion the process of parentification, in which a child, usually the eldest in the family, feels obliged to take on the role of a parent in various spheres of family life. The care and duties rendered by the child can be instrumental, or emotional in character. The parentified child may suffer various costs and his, or her correct development may be endangered. Although the results of many international and the few Polish studies indicate that parentification is a very complex and multi-faceted phenomenon, they often point out both the immediate and long term consequences of the reversal of roles in the family.
Celem artykułu, o charakterze przeglądowym, jest wyjaśnienie zjawiska parentyfikacji, jej uwarunkowań i konsekwencji z nią związanych. Parentyfikacja najczęściej określana jest jako odwrócona rola w rodzinie i dotyczy zamiany roli między rodzicem a dzieckiem. Dochodzi do niej wówczas gdy rodzic, częściowo lub całkowicie rezygnuje ze swoich zadań i obowiązków rodzicielskich. Abdykacja rodzica uruchamia proces parentyfikacji, w którym zwykle jedno, najczęściej najstarsze dziecko w rodzinie, czuje się oddelegowane do przejęcia roli rodzicielskiej, w różnych sferach życia rodzinnego. Świadoma pomoc i obowiązki mogą mieć charakter instrumentalny lub emocjonalny. Dziecko poddane procesowi parentyfikacji może ponosić różnego rodzaju koszty a jego rozwój może być zagrożony. Mimo, że wyniki wielu badań światowych i nielicznych polskich wskazują na olbrzymią złożoność i niejednorodność tego zjawiska, to wiele z nich uwidacznia zarówno doraźne jak i długofalowe konsekwencje wynikające z doświadczania odwrócenia ról w rodzinie.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:94139 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 17 (1/2018)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)
kliknij tutaj, żeby przejść
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
kliknij tutaj, żeby przejść
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
28 mar 2022
18 sty 2019
570
705
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101429
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Dziecko w roli rodzica – pomylone role rodzinne. O parentyfikacji w doniesieniach światowych i polskich | 28 mar 2022 |
Żłobicki, Wiktor
Żłobicki, Wiktor Włodarczyk, Rafał. Redaktor Pietkiewicz-Pareek, Beata. Redaktor
Żłobicki, Wiktor Włodarczyk, Rafał. Redaktor Pietkiewicz-Pareek, Beata. Redaktor