Performing the professional role by teachers with experiences of reversing roles in the family
Wypełnianie roli zawodowej przez nauczycieli z doświadczeniami odwrócenia ról w rodzinie
parentification
family
teacher
professional role
interpersonal relations
parentyfikacja
rodzina
nauczyciel
rola zawodowa
relacje interpersonalne
It is indicated that there is a relationship between the experience of parentification, i.e., the reversal of roles in the family, and the effects of relational trauma resulting from parentification, and the nature of professional work related to broadly understood helping. Research confirms that people choosing, for example, the profession of a teacher, doctor, psychologist, psychotherapist, or nurse – have often experienced parentification in their family of origin. The aim of the article is to draw attention to possible disruptions in fulfilling the professional role by teachers who experienced role reversal in the family in their childhood.
Wskazuje się, że istnieje związek między doświadczeniem parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie, i skutkami traumy relacyjnej wynikającej z parentyfikacji, a charakterem pracy zawodowej związanej z szeroko rozumianym pomaganiem. Badania potwierdzają, że osoby wybierające na przykład zawód nauczyciela, lekarza, psychologa, psychoterapeuty czy pielęgniarki – same często doświadczyły parentyfikacji w rodzinie pochodzenia. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na możliwe zakłócenia w wypełnianiu roli zawodowej przez nauczycieli, którzy w dzieciństwie doświadczyli odwrócenia ról w rodzinie.
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133487 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 21 (2/2019)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Feb 10, 2022
193
200
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142761
Edition name | Date |
---|---|
Wypełnianie roli zawodowej przez nauczycieli z doświadczeniami odwrócenia ról w rodzinie | Mar 28, 2022 |
Sarnat-Ciastko, Adrianna Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Banaszak, Ewa. Red.
Szulakiewicz, Władysława Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.