Open to compromise? Teachers-to-be and Islam
Otwarci na kompromis? Kandydaci na nauczycieli wobec islamu
multiculturalism
Islam
teacher
knowledge
tolerance
compromise
wielokulturowość
Islam
nauczyciel
wiedza
tolerancja
kompromis
The article presents the results of research carried out among undergraduates, BA teacher-training course. The author inquired about students’ basic knowledge of Islam. Respondents were also requested to provide their opinion on Europeans’ attitude towards Muslims. The respondents also assessed their openness level, i.e. willingness to establish relations with followers of Allah. This included the perspective of a Pole/a Christian (almost all respondents declared Christian denomination) as well as the perspective of a future teacher. Teachers are regarded a special group of professionals; teachers ought to demonstrate multicultural competences. They are also obliged develop this competence in a school class/group. Teachers will certainly be confronted with students/pupils/colleagues and pupils’ parents who are representatives of a foreign culture and religion, including Islam. In the current socio-political situation, when Europe faces a massive influx of legal and illegal immigrants, the latter becomes a major concern. Do respondents share such fears? Are the respondents ready to accept the “dangerous” others? Are they open to compromise in the face of global, multicultural ubiquity? The author presents answers to these questions; the answers are based upon the test results analysis in the context of theoretical considerations. The article concludes with postulates with regards to multicultural education.
Artykuł jest prezentacją wyników badań przeprowadzonych wśród studentów kończących nauczycielskie studia licencjackie. Autorka zadała im pytania dotyczące podstawowej wiedzy o islamie. Respondenci zostali również poproszeni o przedstawienie własnej opinii na temat stosunku Europejczyków do muzułmanów. Wypowiedzieli się oni też na temat swojej otwartości – gotowości do relacji z wyznawcami Allaha, zarówno z punktu widzenia Polaka-chrze¬ścijanina (takie wyznanie deklarowali niemal wszyscy badani), jak i przyszłego nauczyciela. To nauczyciele, jako szczególna grupa zawodowa, powinni bowiem posiadać wysoko rozwinięte kompetencje wielokulturowe, które z kolei zobowiązani są przekazywać swym podopiecz¬nym w klasie/grupie. Jest niemal pewne, że stanie ona naprzeciw ucznia/wychowanka/kolegi i jego rodziców – przedstawicieli obcej kultury i religii, również islamu. To, w obecnej sytu¬acji społeczno-politycznej, w okresie napływu do Europy ogromnej liczby, zarówno legalnych, jak i nielegalnych imigrantów, budzi największe obawy. Czy obawy takie prezentują również respondenci? Czy są oni gotowi na przyjęcie „niebezpiecznego” Innego? Czy są otwarci na kompromis wobec wszechobecnego konfliktu wielokulturowego świata? Na te pytania autorka odpowie, przedstawiając analizę wyników badań w świetle rozważań teoretycznych. Artykuł zamkną postulaty dotyczące edukacji wielokulturowej.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78734 ISSN 2451-2877
Multicultural Studies 2/2016, s. 63-72.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 23, 2023
Jan 2, 2017
92
107
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/80543
Edition name | Date |
---|---|
Otwarci na kompromis? Kandydaci na nauczycieli wobec islamu | Mar 23, 2023 |
Jędrzejczyk-Kuliniak, Katarzyna Banach-Gutierrez, Joanna Beata. Red. Jabłoński, Mariusz. Red.
Uniwersytet Wrocławski. Pracownia Badań Praw Orientalnych
Uniwersytet Wrocławski. Pracownia Badań Praw Orientalnych Uniwersytet Wrocławski. Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych Sadowski, Mirosław (1964- ). Red.
Sadowski, Mirosław (1964- ). Red.