The anchoring effect in the terms of behavioural economics
Efekt zakotwiczenia w ujęciu ekonomii behawioralnej
behavioural economics
cognitive biases and heuristics
anchoring effect
incidental environmental anchors
basic anchoring
self-generated anchors
ekonomia behawioralna
błędy poznawcze i heurystyki
efekt zakotwiczenia
przypadkowe kotwice środowiskowe
kotwiczenie podstawowe
kotwice generowane przez siebie
The assumptions of rational choice or, more generally, standard economic theory have had great success regarding their contributions to economic theory. However, some of their assumptions are systematically inconsistent with some real-world observations and controlled experiments. These observations strongly remark on the existence of cognitive biases and heuristics. It is assumed that anchoring is one of the most robust cognitive bias, since it works implicitly, without an individual’s awareness. In this study, the anchoring effect will be discussed and analysed regarding its types and empirical findings. The research aims to distinguish the anchors in terms of their types. As a result, the author discovers five types of anchors: regular informative anchors, self-generated anchors, regular uninformative anchors, basic anchors, and incidental environmental anchors. The author claims that regular informative anchors should not be considered a cognitive bias, since their informativeness levels are sufficient to make rational estimations for unknown values. Moreover, since benefitting from regular informative anchors does not violate the rationality principle, they are not a part of a study of behavioural economics.
Założenia racjonalnego wyboru lub — bardziej ogólnie — standardowej teorii ekonomicznej odnoszą wielki sukces, jeśli chodzi o ich wkład w teorię ekonomiczną. Niektóre z ich założeń są jednak systematycznie niespójne z niektórymi obserwacjami w świecie rzeczywistym i eksperymentami kontrolowanymi. Te obserwacje zwracają uwagę na istnienie poznawczych uprzedzeń i heurystyk. Zakłada się, że zakotwiczenie jest jednym z najsilniejszych błędów poznawczych, ponieważ działa w sposób bezwarunkowy, bez świadomości jednostki. W niniejszym badaniu efekt zakotwiczenia zostanie omówiony i przeanalizowany pod kątem jego typów i ustaleń empirycznych. Analiza ma na celu wyodrębnienie kotwic ze względu na ich typy. W rezultacie autor odkrywa pięć typów kotwic: regularne kotwice informacyjne, kotwice generowane samodzielnie, zwykłe kotwice nieinformacyjne, kotwice podstawowe i przypadkowe kotwice środowiskowe. Badacz twierdzi, że regularne kotwice informacyjne nie powinny być traktowane jako błąd poznawczy, ponieważ ich poziom informatywności jest wystarczający do dokonania racjonalnych szacunków dla nieznanych wartości. Co więcej, ponieważ czerpanie korzyści z regularnych kotwic informacyjnych nie narusza zasady racjonalności, nie są one częścią studiów nad ekonomią behawioralną.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:128604 ISSN 1733-5779 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Jun 3, 2022
Aug 4, 2021
66
80
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/139255
Edition name | Date |
---|---|
The anchoring effect in the terms of behavioural economics | Jun 3, 2022 |
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Koch, Oliver Jakubowski, Sebastian. Red.
Jakubowski, Sebastian. Red. Kostecka-Jurczyk, Daria. Red.