pharmaceutical market
local legal requirements
direct-to-consumer advertising
advertising ban
rynek farmaceutyczny
krajowe regulacje prawne
reklama bezpośrednia
zakaz reklamy
In the following paper a brief review of the current government regulations on the Polish pharmaceutical market will be provided. The Polish pharmaceutical market has its own features and peculiarities. This is the only market in the European Union where advertising of pharmacies is prohibited.Since January 1, 2012, by Article 94a of the Pharmaceutical Law Act issued May 12, 2011, it is forbidden to advertise pharmacies, pharmacy points, and their activities in Poland. In such a situation the role of direct-to-consumer advertising increases. The purpose of this study is to describe the existing situation in the Polish pharmaceutical market, to indicate the gaps and to highlight its controversial nature. A theoretical framework of direct-to-consumer advertisement and its benefits has been outlined in the paper to determine the impact of direct-to-consumer advertising. The methodological framework of the study is comprised of a legal practice and statutory regulations overview, as well as analytic reports from statistics databases.
W niniejszym artykule został przedstawiony krótki przegląd aktualnych przepisów prawnych dotyczących polskiego rynku farmaceutycznego. Polski rynek farmaceutyczny jest bowiem szczególny — to jedyny rynek w Unii Europejskiej, na którym reklama aptek jest zabroniona.Od 1 stycznia 2012 roku — zgodnie z art. 94a ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych — obowiązuje zakaz reklamowania aptek, punktów aptecznych i ich działalności w Polsce. W takiej sytuacji zwiększa się rola reklamy skierowanej bezpośrednio do konsumenta. Celem tego badania jest opisanie aktualnej sytuacji na polskim rynku farmaceutycznym, podkreślenie jego kontrowersyjnego charakteru oraz wskazanie występujących luk w przepisach prawnych. Aby określić wpływ reklamy skierowanej bezpośrednio do konsumenta, w artykule przedstawiono teoretyczne aspekty reklamy skierowanej do konsumenta i jej korzyści. Zakres badań obejmuje praktykę prawną i przegląd przepisów ustawowych oraz raporty analityczne ze statystycznych baz danych.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:108500 ISSN 1733-5779 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Mar 14, 2023
May 15, 2020
31
36
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/117857
Żak, Konrad Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red. Niemczyk, Agata. Rec. Wicki, Ludwik. Rec. Majewska-Jurczyk, Barbara. Rec. Światowy, Grażyna. Rec. Dejnaka, Agnieszka. Rec. Niezgoda, Agnieszka. Rec. Mruk, Henryk. Rec.
Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red.
Marszałkowska-Krześ, Elwira Rec.