The Image of Children’s Attitudes and Duties Towards Their Parents in the High Middle Ages (as Reflected in De regimine filiorum nobilium by Vincent of Beauvais and De regimine principum by Giles of Rome)
Obraz postaw i powinności dzieci wobec rodziców w pełnym średniowieczu (w świetle De regimine filiorum nobilium Wincentego z Beauvais i De regimine principum Idziego Rzymianina)
children
attitudes
duties
Vincent of Beauvais
Giles of Rome
dzieci
Wincenty z Beauvais
Idzi Rzymianin
obowiązki
postawy
From the philosophical thought of antiquity to contemporary legislative solutions
Od starożytnej myśli filozoficznej do współczesnych rozwiązań legislacyjnych
The paper is concerned with the image of children’s attitudes and duties towards their parents presented in two selected thirteenth-century educational treatises. These are De regimine filiorum nobilium by Vincent of Beauvais and De regimine principum by Giles of Rome. Both authors unanimously enumerate filial obedience as well as honour and respect as the most important duties of children to their parents. Additionally, Vincent mentions that children should also support parents and provide them with necessities when they are old and in need. Yet, the authors differ on the motives of children’s behaviours. For Vincent of Beauvaisfilial obedience results from God’s commandments, and disobedience is its infringementand as such will be punished. For Giles of Rome children should first all be obedient and subjected to their parents because of their love to them. Nevertheless, he also adds that this is also because parents are superior to children. The differences in the motives result first of all from the fact that the authors refer to two different traditions and sources, the former to the Bible and Christian writers, the latter to Aristotle’s works.
Przedmiotem artykułu jest obraz postaw i obowiązków dzieci wobec rodziców, zaprezentowany w dwóch wybranych trzynastowiecznych traktatach wychowawczych.Są nimi De regimine filiorum nobilium Wincentego z Beauvais i De regimine principum Idziego Rzymianina. Obaj autorzy jednogłośnie wyliczają synowską posłuszność, honor oraz szacunek jako najważniejsze obowiązki dzieci wobec rodziców. Co więcej – Wincenty wspomina, że dzieci powinny także wspierać rodziców i zaspokajać ich potrzeby, gdy są już starzy i wymagają pomocy. Autorzy jednak różnią się w kwestii motywów zachowań dzieci. Dla Wincentego z Beuvais synowskie posłuszeństwo wynika z Bożych przykazań, a nieposłuszeństwo jest ich naruszeniem i jako takie zostanie ukarane. Dla Idziego Rzymianina dzieci powinny przede wszystkim być zawsze posłuszne i poddane rodzicom ze względu na swoją miłość do nich. Niemniej, dodaje on także, iż wynika to również z faktu, że rodzice stoją wyżej niż dzieci. Różnice w motywacji wynikają przede wszystkim z tego, że autorzy odwołują się do dwóch różnych tradycji i źródeł, pierwszy do Biblii i pisarzy chrześcijańskich, drugi do dzieł Arystotelesa.
Uniwersytet Wrocławski Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Jędrychowska, Barbara. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:68314 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 7 (2013), s. 33-47
Copyright by Witold Brzeziński
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Nov 25, 2015
242
285
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/69936
Brzeziński, Witold Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Haratyk, Anna. Red.
Dyrdół, Małgorzata Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Pękala, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.
Bartkowiak, Edyta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jędrychowska, Barbara. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red. Waniowski, Paweł. Rec. Niemczyk, Agata. Rec.