utopia
India
educational ideologies
ashram
feminism
utopia
Indie
ideologie edukacyjne
aśram
feminizm
The author analyzes five types of utopian thinking and the idealistic societies centered around ashrams in India. Mahatma Gandhi’s first model of utopian thinking is based on the ideals of noncooperation, nonviolence, and civic disobedience. The second model of Rabindranath Tagory refers to education for all, taking responsibility for one’s own fate and improving the living conditions of the poorest. The third model, represented by Jiddu Krishnamurti, refers to the creation of new concepts in educating students based on their internal resources, rather than obligation, punishment and rewards, leading to blind imitation and competition. Aurobindo Ghose`s model is based on the feeling that we can work on our consciousness, where knowledge is sought for knowledge and character building ,not grades and diplomas. The last model of Rokeya Sakhawat Hossain refers to the feminist vision of a utopia in which women rule the world.
Autorka w swoim artykule podejmuje analizę pięciu typów myślenia utopijnego oraz towarzyszących im idealistycznych społeczeństw skupionych wokół aśramów, szkół-świątyń w Indiach. Pierwszy model myślenia utopijnego Mahatmy Gandhiego opiera się na ideałach niewspółdziałania, braku przemocy i nieposłuszeństwie obywatelskim. Drugi model Rabindranatha Tagorego nawiązuje do oświaty dla wszystkich, wzięcia odpowiedzialności za własny los i poprawy warunków życia najbiedniejszych. Trzeci model, którego reprezentantem był JidduKrishnamurti, nawiązuje do stworzenia nowych koncepcji w kształceniu studentów w oparciu o ich wewnętrzne zasoby, a nie przymus, kary i nagrody, prowadzące do ślepego naśladownictwa i rywalizacji. Model Aurobindo Ghose bazuje na poczuciu, że możemy pracować nad naszą świadomością, gdzie poszukuje się wiedzy dla wiedzy i budowania charakteru, a nie ocen i dyplomów. Ostatni model Rokeyi Sakhawat Hossain odnosi się do feministycznej wizji utopii, w której kobiety rządzą światem.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136848 doi:10.34616/146552 ISBN 978-83-62618-75-0
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Copyright by Beata Pietkiewicz-Pareek
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 1, 2023
Mar 20, 2023
14
0
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146552