Object

Title: Utopijne rozwiązania Mahatmy Gandhiego, Rabindranatha Tagore, Sri Aurubindo, Jiddu Krishnamurtiego i Rokeyi Sakhawat Hossain w indyjskich aśramach jako inspiracja dla edukacji

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Utopijne rozwiązania Mahatmy Gandhiego, Rabindranatha Tagore, Sri Aurubindo, Jiddu Krishnamurtiego i Rokeyi Sakhawat Hossain w indyjskich aśramach jako inspiracja dla edukacji

Alternative title:

Utopian visions of Mahatma Gandhi , Rabindranath Tagore, Sri Aurubindo, Jiddu Krishnamurti and Rokeya Sakhawat Hossain in Indian ashrams as an inspiration for education

Creator:

Pietkiewicz-Pareek, Beata

ORCID:

0000-0001-8450-1707

Subject and Keywords:

utopia   India   educational ideologies   ashram   feminism  
utopia   Indie   ideologie edukacyjne   aśram   feminizm

Abstract:

The author analyzes five types of utopian thinking and the idealistic societies centered around ashrams in India. Mahatma Gandhi’s first model of utopian thinking is based on the ideals of noncooperation, nonviolence, and civic disobedience. The second model of Rabindranath Tagory refers to education for all, taking responsibility for one’s own fate and improving the living conditions of the poorest. The third model, represented by Jiddu Krishnamurti, refers to the creation of new concepts in educating students based on their internal resources, rather than obligation, punishment and rewards, leading to blind imitation and competition. Aurobindo Ghose`s model is based on the feeling that we can work on our consciousness, where knowledge is sought for knowledge and character building ,not grades and diplomas. The last model of Rokeya Sakhawat Hossain refers to the feminist vision of a utopia in which women rule the world.  

Autorka w swoim artykule podejmuje analizę pięciu typów myślenia utopijnego oraz towarzyszących im idealistycznych społeczeństw skupionych wokół aśramów, szkół-świątyń w Indiach. Pierwszy model myślenia utopijnego Mahatmy Gandhiego opiera się na ideałach niewspółdziałania, braku przemocy i nieposłuszeństwie obywatelskim. Drugi model Rabindranatha Tagorego nawiązuje do oświaty dla wszystkich, wzięcia odpowiedzialności za własny los i poprawy warunków życia najbiedniejszych. Trzeci model, którego reprezentantem był JidduKrishnamurti, nawiązuje do stworzenia nowych koncepcji w kształceniu studentów w oparciu o ich wewnętrzne zasoby, a nie przymus, kary i nagrody, prowadzące do ślepego naśladownictwa i rywalizacji. Model Aurobindo Ghose bazuje na poczuciu, że możemy pracować nad naszą świadomością, gdzie poszukuje się wiedzy dla wiedzy i budowania charakteru, a nie ocen i dyplomów. Ostatni model Rokeyi Sakhawat Hossain odnosi się do feministycznej wizji utopii, w której kobiety rządzą światem.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2022

Resource Type:

text  
tekst

Detailed Type:

chapter  
rozdział

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136848   doi:10.34616/146552       ISBN 978-83-62618-75-0

Language:

pol

Access rights:

Attribution, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

License:

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)

Rights holder:

Copyright by Beata Pietkiewicz-Pareek

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

z.m.

Object collections:

Last modified:

Sep 1, 2023

In our library since:

Mar 20, 2023

Number of object content hits:

14

Number of object content views in PDF format

0

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146552

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information