Object

Title: Self-preservation positions in family communications: parent – child interaction

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Self-preservation positions in family communications: parent – child interaction

Alternative title:

Samozachowanie pozycji komunikacyjnej w interakcjach rodzic – dziecko

Creator:

Sekera, Ondřej

Subject and Keywords:

self-preservation position   parent – child interaction   communication functions in language   congruence   incongruence  
samozachowanie   pozycja komunikacyjna   interakcja rodzic - dziecko   funkcja komunikacji   kongruencja   sprzeczność komunikacyjna

Abstract:

This paper describes the part of results of research into family communications. Our two years’ investigation was targeted at communication between parents and children. The focus was on so called “Satir Models” of self-preservation positions taken by parents in family communications most frequently. The data come from authentic recordings of common communications in families related to specific situations (for example, children getting ready for a day at school, during art and craft activities, sitting at the table, etc.). Our aim is to describe and analyse concrete examples of family communications used by parents in the child directed speech to fulfil the self-preservation strategies.  

W artykule opisano wyniki badań w dziedzinie komunikacji rodzinnej. Dwuletnie badania ukierunkowane były na komunikację między rodzicami i dziećmi. Skupiono się na tak zwanych „modelach” Satir – ukazujących postawy samozachowawcze, najczęściej podejmowane przez rodziców w przekazach rodzinnych. Dane pochodzą z autentycznych nagrań wspólnej, rodzinnej komunikacji, zaistniałej w konkretnych sytuacjach (na przykład dzieci przygotowujące się do szkoły, podczas uprawiania sztuki i rzemiosła, siedzące przy stole itp). Naszym celem było opisanie i analiza – w kontekście realizacji strategii samozachowawczych – konkretnych przykładów w zakresie komunikacji rodzinnej, stosowanej przez rodziców w relacji z dzieckiem.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.   Sadowska, Edyta. Red.

Date issued:

2017

Detailed Type:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89966   ISSN 2082-9019   e-ISSN 2300-5866

DOI:

doi:10.23734/wwr20171.145.154

Source:

Pdg P 343

Language:

eng

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Ondřej Sekera

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Aug 26, 2022

In our library since:

Oct 15, 2018

Number of object content hits:

91

Number of object content views in PDF format

115

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/96014

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information