Self-preservation positions in family communications: parent – child interaction
Samozachowanie pozycji komunikacyjnej w interakcjach rodzic – dziecko
self-preservation position
parent – child interaction
communication functions in language
congruence
incongruence
samozachowanie
pozycja komunikacyjna
interakcja rodzic - dziecko
funkcja komunikacji
kongruencja
sprzeczność komunikacyjna
This paper describes the part of results of research into family communications. Our two years’ investigation was targeted at communication between parents and children. The focus was on so called “Satir Models” of self-preservation positions taken by parents in family communications most frequently. The data come from authentic recordings of common communications in families related to specific situations (for example, children getting ready for a day at school, during art and craft activities, sitting at the table, etc.). Our aim is to describe and analyse concrete examples of family communications used by parents in the child directed speech to fulfil the self-preservation strategies.
W artykule opisano wyniki badań w dziedzinie komunikacji rodzinnej. Dwuletnie badania ukierunkowane były na komunikację między rodzicami i dziećmi. Skupiono się na tak zwanych „modelach” Satir – ukazujących postawy samozachowawcze, najczęściej podejmowane przez rodziców w przekazach rodzinnych. Dane pochodzą z autentycznych nagrań wspólnej, rodzinnej komunikacji, zaistniałej w konkretnych sytuacjach (na przykład dzieci przygotowujące się do szkoły, podczas uprawiania sztuki i rzemiosła, siedzące przy stole itp). Naszym celem było opisanie i analiza – w kontekście realizacji strategii samozachowawczych – konkretnych przykładów w zakresie komunikacji rodzinnej, stosowanej przez rodziców w relacji z dzieckiem.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Sadowska, Edyta. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89966 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Aug 26, 2022
Oct 15, 2018
91
115
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/96014
Edition name | Date |
---|---|
Self-preservation positions in family communications: parent – child interaction | Aug 26, 2022 |