Bibliotherapy in inclusive education
Biblioterapia w edukacji inkluzyjnej
reading therapy
professional development of teachers
bibliotherapy
inclusive education
inclusive pedagogy
biblioterapia
pedagogika inkluzyjna
rozwój zawodowy nauczycieli
terapia czytelnicza
edukacja włączająca
Introduction: Given work presents and describes possible uses of reading therapy – bibliotherapy in the field of inclusive education. The author outlines the definitions of bibliotherapy, its advantages and functions, describes the structure of the bibliotherapeutic session within the inclusive class, gives criteria for the selection of inclusion bibliotherapy literature, and then discusses the role of bibliotherapy in the professional development of teachers. Method: In given work author has reviewed the articles published in foreign scientific journals exploring use of bibliotherapy in the field of inclusion pedagogy. Results: Bibliotherapy enables empathy, understanding and acceptance, teaches positive coping strategies in difficult life situations, and strengthens co-operation between children. In addition, it provides an opportunity for the professional development of teachers. Conclusions: In conclusion, the author points out the great potential of bibliotherapy in the movement for inclusive education.
Wstęp: W niniejszej pracy zostały przedstawione i opisane możliwe zastosowania terapii czytelniczej – biblioterapii w obszarze edukacji inkluzyjnej. Autor przedstawia definicje biblioterapii, jej zalety i funkcje, opisuje strukturę sesji biblioterapeutycznej z uczniami klasy inkluzyjnej, podaje kryteria doboru inkluzyjnej literatury biblioterapeutycznej, a następnie omawia rolę biblioterapii w rozwoju zawodowym nauczycieli. Metoda: Autor w prezentowanej pracy dokonuje przeglądu badań opublikowanych w zagranicznych czasopismach naukowych dotyczących zastosowania biblioterapii w dziedzinie pedagogiki inkluzyjnej. Wyniki: Biblioterapia umożliwia kształtowanie empatii, zrozumienia i akceptacji, uczy pozytywnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych, zacieśnia współpracę między dziećmi. Ponadto daje okazję do zrównoważonego rozwoju zawodowego nauczycieli. Wnioski: W podsumowaniu Autor wskazuje na duży potencjał biblioterapii w ruchu na rzecz edukacji włączającej.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89910 ISSN 2084-1353
Attribution, Non-Commercial, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych
Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Copyright by Kiriakos Chatzipentidis
Sep 12, 2022
Sep 3, 2018
220
239
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/95818
Edition name | Date |
---|---|
Biblioterapia w edukacji inkluzyjnej | Sep 12, 2022 |
Sousa, Carla Czernianin, Wiktor. Red.
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor. Red.
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor. Red.
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor. Red.
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor Czernianin, Wiktor. Red.
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor. Red.
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor. Red.