We teach another way: theory and practice nn training early education teachers
„Uczymy inaczej”- teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji
change
education
pedagogical practice
student
teacher
edukacja
praktyka pedagogiczna
student
nauczyciel
zmiana
The social, political, technological and cultural changes that take place nowadays, demand changes also in teachers’ training process; since child’s development and effects of teaching depend – to a great extent – on teachers’ knowledge and competences. Contemporary system of training early education teachers contains many gaps and does not account the changes in child’s development. Most controversial is pedagogical practice – a neglected element in teacher education. The paper presents an attempt of drawing up a model training of early education teachers. The author attempts also to answer the question: what measures should be taken in the domain of teachers’ practical training, in accordance with the European tendencies.
Zachodzące zmiany społeczne, polityczne, technologiczne oraz kulturowe wymagają zmian w kształceniu nauczycieli. Efekty i rozwój ucznia zależą bowiem w dużym stopniu od ich wiedzy i kompetencji. Współczesny system kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji zawiera wiele luk i nie uwzględnia zmian zachodzących w rozwoju dziecka. Największe kontrowersje budzi praktyka pedagogiczna, która jest zaniedbanym ogniwem w kształceniu nauczycieli. W artykule dokonano próby opracowania modelowego kształcenia pedagogów wczesnej edukacji oraz próby odpowiedzi na pytanie o to, jakie należy podjąć działania w zakresie kształcenia praktycznego zgodnie z tendencjami europejskimi.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89421 ISBN 978-83-62618-36-1
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 21, 2022
Mar 12, 2018
369
401
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94924
Edition name | Date |
---|---|
„Uczymy inaczej”- teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji | Sep 21, 2022 |
Galkina, Tatiana W. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Zamecka-Zalas, Olga
Musiał, Ewa
Szczyrba- Poroszewska, Joanna
Kosek, Agnieszka
Kisiel, Mirosław