Reflexive student towards bullying
Refleksyjny uczeń wobec przemocy rówieśniczej
Tłuściak-Deliowska, Aleksandra
bullying
bystanders
peer violence
reflective practice
bullying
przemoc rówieśnicza
refleksyjna praktyka
uczniowie-świadkowie
The aim of this article is to draw attention to the social side of bullying and justification, in this context, the usefulness of reflexivity issues from the point of view of preventive and educational interactions. In addition to the victims and aggressors, bullying involves bystanders. Their behavior is not without significance for the entire process of abuse. They can strengthen the perpetrator or take the side of the victim, which helps contain and reduce further violence. Therefore, they provide great potential to counter the phenomenon of bullying. Particularly important is to increase their awareness of their role in this phenomenon and mobilize actively to do something against the violence. For this purpose, the reflective practice may be used. For that reason, in this text I will concentrate on practical reflections on raising students’ awareness of the essence of bullying and their role in this phenomenon. I will refer to the concept of the Graham Gibbs reflective cycle, because it seems to be particularly useful in this case.
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na społeczną stronę przemocy rówieśniczej i uzasadnienie w tym kontekście przydatności zagadnienia refleksyjności uczniów z punktu widzenia oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych. Oprócz ofiar i sprawców agresji w przemoc rówieśniczą uwikłani są również uczniowie-świadkowie. Ich zachowanie nie pozostaje bez znaczenia dla całego procesu dręczenia. Mogą oni bowiem wzmocnić sprawcę lub opowiedzieć się po stronie ofiary, co z kolei przyczynia się do powstrzymania i ograniczenia dalszej przemocy. Z tego też względu stanowią spory potencjał do przeciwdziałania dręczeniu rówieśniczemu. Szczególnego znaczenia nabierają zatem działania mające na celu zwiększenie ich świadomości na temat roli w tym zjawisku i zmobilizowanie do aktywnego działania przeciwko niemu. Temu zaś służyć może refleksyjna praktyka. W tekście przywołuję koncepcję cyklu refleksji Grahama Gibbsa, gdyż wydaje się ona szczególnie użyteczna w przypadku omawianego problemu.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89351 ISBN 978-83-62618-31-6
Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, T. 2, s. 255-264
Copyright by Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jan 27, 2023
Jan 24, 2018
185
194
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94681
Edition name | Date |
---|---|
Refleksyjny uczeń wobec przemocy rówieśniczej | Jan 27, 2023 |