Reflective experience in daily education – the pragmatistic insight
Doświadczenie refleksyjne w codzienności edukacyjnej – spojrzenie pragmatystyczne
education
John Dewey
pragmatism
reflective experience
thinking
doświadczenie refleksyjne
edukacja
John Dewey
myślenie
pragmatyzm
In the first part of the article the author presents main principles of pragmatism by referring to the literature on this subject. In the second part she decodes, points out and describes selected thoughts of the prominent philosopher and educator – John Dewey, which relate to the issue of reflective experience and thinking in daily education. The theses proposed by the representative of pragmatistic philosophy, recalled in the article, may be a source of instruction and inspiration for modern pedagogy providing a theoretical base for creating alternative models of education and upbringing.
W pierwszej części artykułu jego autorka, odwołując się do literatury przedmiotu, przybliża główne założenia pragmatyzmu. W części drugiej odczytuje, wskazuje i opisuje wybrane myśli wybitnego filozofa i pedagoga – Johna Deweya, które odnoszą się do związków doświadczenia refleksyjnego i myślenia w codzienności edukacyjnej. Przywołane w niniejszym artykule tezy przedstawiciela filozofii pragmatycznej mogą stanowić źródło pouczeń i inspiracji dla pedagogiki współczesnej, dając teoretyczne podstawy do tworzenia alternatywnych projektów kształcenia i wychowania.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89343 ISBN 978-83-62618-31-6
Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, T. 2, s. 131-144
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jan 27, 2023
Jan 24, 2018
983
1113
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94674
Edition name | Date |
---|---|
Doświadczenie refleksyjne w codzienności edukacyjnej – spojrzenie pragmatystyczne | Jan 27, 2023 |
Paszenda, Iwona