Contemporary perspective on the educational and pedagogical motifs in Thomas More’s "Utopia" (1516)
Współczesne spojrzenie na edukacyjne i pedagogiczne motywy w dziele Tomasza Morusa "Utopia" (1516)
education
greed
the Renaissance
utopia
vision
chciwość
edukacja
renesans
utopia
wizja
Somehow by definition Utopia as a genre escapes easy categorisation and is distinguished by its interdisciplinary and multidimensional character. Utopia combines properties of a purely literary work (with plot, characters or symbolism) but also contains prominent features of purely political or philosophical writing. It can also be an important form of social critique or polemics. Particularly crucial dimensions of every utopia are its pedagogical and educational implications; although surprisingly, those aspects of the genre are relatively rarely explored in critical literature on the subject. After all, Plato’s "Republic", the first major European utopia, is largely devoted to education and formation of elites. The current article is devoted to the exploration of various educational and pedagogical themes present in Thomas More’s "Utopia". Last year marks a special occasion, as we celebrated the five-hundredth anniversary since the publication of this one of the most interesting, most influential and most enigmatic works of English Renaissance. The following article sketches a vision of society in Utopia from the perspective of education and teaching.
Niejako z definicji utopia to gatunek wymykający się łatwemu zaszufladkowaniu, o wybitnie interdyscyplinarnym i wielowymiarowym charakterze. Wszak łączy ona w sobie zarówno właściwości dzieła czysto literackiego (mamy tu fabułę, postaci czy symbole), jak i cechy pisarstwa filozoficznego czy politycznego. Może być również ważną formą społecznej krytyki lub polemiki. Niezmiernie istotnym wymiarem utopii jako gatunku jest też jej wydźwięk pedagogiczny i edukacyjny, chociaż akurat ten aspekt jest relatywnie rzadko podejmowany w literaturze krytycznej. To dość zastanawiające, zważywszy na fakt, że różne wizje formowania społeczeństwa są obecne w utopii od samego początku i wręcz nie sposób wyobrazić sobie bez nich żadnej utopii. Wszak "Państwo" Platona, pierwsza ważna europejska utopia, jest dziełem podejmującym przede wszystkim zagadnienia edukacji i kształtowania elit. Niniejszy tekst poświęcony jest różnym motywom edukacyjnym i pedagogicznym zawartym w "Utopii" Tomasza Morusa.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89291 ISBN 978-83-62618-35-4
Utopia a edukacja, T. 2, s. 84-94
Copyright by Stankomir Nicieja
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Jan 22, 2018
1 412
1815
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94648
Edition name | Date |
---|---|
Współczesne spojrzenie na edukacyjne i pedagogiczne motywy w dziele Tomasza Morusa "Utopia" (1516) | Mar 13, 2023 |
Włodarczyk, Rafał Gromysz, Jowita. Red. Włodarczyk, Rafał. Red.
Czerwińska, Kornelia