Object

Title: Contemporary perspective on the educational and pedagogical motifs in Thomas More’s "Utopia" (1516) ; Współczesne spojrzenie na edukacyjne i pedagogiczne motywy w dziele Tomasza Morusa "Utopia" (1516)

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Contemporary perspective on the educational and pedagogical motifs in Thomas More’s "Utopia" (1516)  
Współczesne spojrzenie na edukacyjne i pedagogiczne motywy w dziele Tomasza Morusa "Utopia" (1516)

Creator:

Nicieja, Stankomir

Subject and Keywords:

education   greed   the Renaissance   utopia   vision  
chciwość   edukacja   renesans   utopia   wizja

Abstract:

Somehow by definition Utopia as a genre escapes easy categorisation and is distinguished by its interdisciplinary and multidimensional character. Utopia combines properties of a purely literary work (with plot, characters or symbolism) but also contains prominent features of purely political or philosophical writing. It can also be an important form of social critique or polemics. Particularly crucial dimensions of every utopia are its pedagogical and educational implications; although surprisingly, those aspects of the genre are relatively rarely explored in critical literature on the subject. After all, Plato’s "Republic", the first major European utopia, is largely devoted to education and formation of elites. The current article is devoted to the exploration of various educational and pedagogical themes present in Thomas More’s "Utopia". Last year marks a special occasion, as we celebrated the five-hundredth anniversary since the publication of this one of the most interesting, most influential and most enigmatic works of English Renaissance. The following article sketches a vision of society in Utopia from the perspective of education and teaching.  
Niejako z definicji utopia to gatunek wymykający się łatwemu zaszufladkowaniu, o wybitnie interdyscyplinarnym i wielowymiarowym charakterze. Wszak łączy ona w sobie zarówno właściwości dzieła czysto literackiego (mamy tu fabułę, postaci czy symbole), jak i cechy pisarstwa filozoficznego czy politycznego. Może być również ważną formą społecznej krytyki lub polemiki. Niezmiernie istotnym wymiarem utopii jako gatunku jest też jej wydźwięk pedagogiczny i edukacyjny, chociaż akurat ten aspekt jest relatywnie rzadko podejmowany w literaturze krytycznej. To dość zastanawiające, zważywszy na fakt, że różne wizje formowania społeczeństwa są obecne w utopii od samego początku i wręcz nie sposób wyobrazić sobie bez nich żadnej utopii. Wszak "Państwo" Platona, pierwsza ważna europejska utopia, jest dziełem podejmującym przede wszystkim zagadnienia edukacji i kształtowania elit. Niniejszy tekst poświęcony jest różnym motywom edukacyjnym i pedagogicznym zawartym w "Utopii" Tomasza Morusa.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2017

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89291

DOI:

10.34616/22.19.121

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T. 2, s. 84-94

Rights holder:

Copyright by Stankomir Nicieja

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Nov 4, 2020

In our library since:

Jan 22, 2018

Number of object content hits:

987

Number of object content views in PDF format

1377

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94648

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information