Inclusion based on religious values in the education of the Jewish community in Poland on the example of the Cukunft Jewish Association’s activism
Inkluzywność oparta na wartościach religijnych w edukacji społeczności żydowskiej w Polsce na przykładzie działalności Stowarzyszenia Żydowskiego Cukunft
cross discrimination
exclusion
Jews
Judaism
religious dialogue
religious inclusiveness
dialog religijny
dyskryminacja krzyżowa
inkluzywność religijna
judaizm
wykluczenie
Żydzi
The article presents cultural, social and educational initiatives aiming at social inclusion within the Polish Jewish community undertaken by members of Cukunft Jewish Association, a non-profit, secular Jewish organization, whose activities are rooted in religious Jewish values, which the organization attempts to promote both within Jewish and non-Jewish (secular, Catholic, Protestant and Muslim) communities. Through this innovative approach Cukunft attempts to address important social problems, such as: stereotypes, prejudice, discrimination and exclusion on the grounds of religious affiliation, ethnic and national origin, age, gender, sexual orientation and social status. Cukunft supports the development of more diverse Polish civic society, open to embrace the the heritage of Polish minority groups, and actively combats all forms of racism, antisemitism, xenophobia and social exclusion. In these endeavors, it draws from religious Jewish education to give traditional Jewish values a new, more universal meaning, thus making them present again in public sphere.
Artykuł prezentuje działania edukacyjne i społeczno-kulturalne o charakterze inkluzywnym prowadzone w Polsce dla społeczności żydowskiej przez jej członków i członkinie zrzeszonych w Stowarzyszeniu Żydowskim Cukunft. Jako świecka organizacja Cukunft w swoich działaniach bazuje na żydowskich wartościach religijnych i kulturowych, z którymi zwraca się zarówno do społeczności żydowskiej, jak i nieżydowskiej (świeckiej, katolickiej, protestanckiej i muzułmańskiej). Dzięki takiemu nowatorskiemu podejściu Cukunft stara się poruszać ważne kwestie społeczne, jak stereotypy, uprzedzenia, dyskryminację i wykluczenie ze względu na wyznanie, afiliację religijną, pochodzenie narodowe i etniczne, wiek, płeć, orientację seksualną i status społeczny. Celem tych działań jest wspieranie polskiego społeczeństwa obywatelskiego otwartego na różnorodność i bogactwo kulturowe Polaków należących do różnych grup mniejszościowych oraz aktywne przeciwdziałanie wszelkim formom rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii i wykluczenia społecznego. Tego typu podejście w żydowskiej edukacji religijnej pozwala podtrzymać pamięć o żydowskich wartościach kulturowo-religijnych i nadać im nową, uniwersalną jakość. Dzięki temu są one nadal obecne w przestrzeni społecznej.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89173 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 247-264
Copyright by Aleksandra Wilczura
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
18 maj 2023
3 sty 2018
445
617
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94575
Konieczny, Alfred (1934- ) Konieczny, Afred (1934- ). Red.
Radłowska, Justyna Uniwersytet Wrocławski. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii. Samorząd Studencki Uniwersytet Wrocławski. Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych
Bielski, Łukasz Kornobis-Romanowska, Dagmara. Red.
Podemski, Piotr Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.
Podemski, Piotr Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.
Kopczyński, Mariusz Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.
Zajączkowska-Drożdż, Agnieszka Marszał, Maciej (1968- ). Red.
Rak, Joanna Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.