Obiekt

Tytuł: „Forgotten dimension in the lives and experiences”? Spirituality and religiosity of an adult with intellectual disability in a research context ; „Zapomniany wymiar doświadczeń”? Duchowość i religijność dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście badawczym

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

„Forgotten dimension in the lives and experiences”? Spirituality and religiosity of an adult with intellectual disability in a research context  
„Zapomniany wymiar doświadczeń”? Duchowość i religijność dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście badawczym

Autor:

Jakubas, Agata

Temat i słowa kluczowe:

adulthood   inclusion   intellectual disability   religious education   religiousity   special education   spirituality  
dorosłość   duchowość   edukacja religijna   inkluzja   niepełnosprawność intelektualna   pedagogika specjalna   religijność

Abstrakt:

The history of reshaping social status of a person with intellectual disability indicates to prolonged denial of having a „religious” or „spiritual” sphere of life – however it was defined. Contemporary socio-cultural context also creates ambiguous terms for revaluating mentioned areas. There grows a number of publications dedicated to the idea of inclusive religious education, which connects catechization and newest pedagogical advances. Significantly less papers consider the voice of adults with intellectual disability. Fulfilling this epistemic gap would help to explore the unknown dimensions of needs of people with intellectual disabilities. The overview of chosen publications allowed to reflect on this theme. It also initiated some thoughts on relations between the notions of „religiousity”, „spirituality” and „inclusion”.  
Historia kształtowania pozycji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni publicznej wiedzie przez długotrwałe odmawianie prawa do posiadania sfer „religijnej” czy „duchowej” – jakkolwiek bywały one definiowane. Również współczesny kontekst kulturowo-społeczny tworzy niejednoznaczne warunki dla ich uznania. Wzrasta liczba opracowań teoretyczno-metodycznych poświęconych idei inkluzyjnej edukacji religijnej, łączącej działalność katechetyczną z najnowszymi wytycznymi pedagogiki specjalnej. Nieliczne publikacje, biorące pod uwagę głos osób zainteresowanych, obnażają jednak utrzymującą się „lukę poznawczą”, której wypełnienie mogłoby przynieść pewne korzyści wspomnianej populacji. Przegląd wybranych pozycji badawczych umożliwił wskazanie niektórych aspektów duchowości i religijności dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W świetle wyłaniającego się dyskursu zainicjowana została refleksja na temat relacji pomiędzy kategoriami duchowości, religijności i inkluzji.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2017

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89171

Język:

pol

Powiązanie:

Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 217-233

Właściciel praw:

Copyright by Agata Jakubas

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 lis 2020

Data dodania obiektu:

3 sty 2018

Liczba wyświetleń treści obiektu:

132

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

157

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94573

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Obiekty Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji