Individual religiosity as a tool of exclusion. Overcoming the projection – the task for religious education
Indywidualna religijność narzędziem wykluczenia. Przezwyciężanie projekcji celem religijnej edukacji
ecclesiogenic neuroses
image of God
mature religiosity
dojrzałość religijna
nerwice eklezjogenne
obraz Boga
Religious education should not strengthen the projection but its important role is to help in overcoming the projection in order to shape more mature forms of religiosity. In this process, it is important to identify the elements of immature religiosity such as motivation based on fears, a threatening image of God, a disability to discriminate relevant elements from the irrelevant ones in individual religiosity. In the work on changing the elements in question, it is essential to pay attention to the difference between the parent and God, especially as far as the requirements and punishments are concerned; and to the appropriate identification of the aim of individual religiosity and the means to achieve the objective. This article is the result of 27 years of the author’s work, involving assistance to individuals in shaping more mature forms of their religiosity.
Edukacja religijna nie powinna wzmacniać projekcji. Ważną jej rolą jest pomoc w przezwyciężaniu projekcji w celu kształtowania bardziej dojrzałych form religijności. W procesie tym ważne jest identyfikowanie elementów niedojrzałej religijności, takich jak motywacje lękowe, zagrażający obraz Boga, czy też nieodróżnianie elementów istotnych od nieistotnych w indywidualnej religijności. W pracy nad zmianą wymienionych elementów istotne jest zwracanie uwagi na różnice między rodzicem a Bogiem, szczególnie w temacie wymagań i kar, oraz właściwe identyfikowanie celów indywidualnej religiności, i środków do niej prowadzących. Artykuł jest owocem dwudziestosiedmioletniej pracy autora polegającej na pomocy osobom w kształtowaniu bardziej dojrzałych form religijności.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89170 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 208-216
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Aug 8, 2022
Jan 3, 2018
211
262
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94572
Edition name | Date |
---|---|
Indywidualna religijność narzędziem wykluczenia. Przezwyciężanie projekcji celem religijnej edukacji | Aug 8, 2022 |