Taoist inspirations for religious education
Taoistyczne inspiracje dla pedagogiki religii
dualism
harmony
monism
organism
taoism
wu wei
dualizm
harmonia
monizm
organizm
taoizm
wu wei
The article portraits the basic concepts of taoism contrasting it with a dualistic approach of contemporary western religious education – both in a methodological and material dimension. Nature as a fundamental paradigm leads here towards harmony, dynamism, variability, periodicity through which the world is viewed. Especially the category of wu wei and its paradoxical character is analyzed in the article – non-doing does not mean passivity but an action that is harmonized with Tao – the natural way things happen. This perspective allows an attitude of calm, goodwill and distance towards demands of culture of competition and rush.
Na tle dualistycznej metodologicznie i treściowo zachodniej pedagogiki religii przedstawiono w artykule podstawowe założenia taoizmu. Przyroda jako punkt wyjścia tego ujęcia prowadzi do postrzegania rzeczywistości przez pryzmat harmonii, dynamiki, zmienności, cykliczności. Szczególną uwagę poświęcono kategorii wu wei, podkreślając jej paradoksalność – niedziałanie nie oznacza bowiem bierności, lecz polega na wpasowaniu aktywności jednostki w naturalny bieg rzeczy. Taka perspektywa (podobnie jak w stoicyzmie) skutkuje postawą spokoju, życzliwości i dystansu wobec żądań kultury, w której szybkie tempo życia oraz zdobywanie kolejnych szczebli w karierze stało się normą.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89168 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 182-189
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 3, 2018
212
244
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94570
Edition name | Date |
---|---|
Taoistyczne inspiracje dla pedagogiki religii | May 18, 2023 |
Blicharz, Jolanta. Red. Kocowski, Tadeusz (1951- ). Red. Paplicki, Mateusz. Red. Zacharko, Lidia. Rec.